KM 3000 m

Friidrottsarenan Campus Valla, 29 augusti 2018 klockan 19:30 - 21:00

Den 29 augusti är det återigen dags för ett löp-KM: 3000 m.

Anmälan: Antingen föranmälan via denna länk eller på plats senast kl. 19:45. Egen uppvärmning innan loppet. Vi behöver många tidtagare så även om ni inte skall springa kom och heja och hjälp till men t.ex. tidtagning.

Preliminära starttider:
20:10 Herrar
20:30 Damer

Nu lite förslag på måltider.
En väldigt god uppskattning av sin 3000 meterstid är att multiplicera sin 5000 meterstid med 0,580. Tabellen nedan utgår från att ni vet er 5000 meterstid och sedan vill räkna om den till 3000 meterstid, vilken km-fart och varvtid det motsvarar.

5000 3000 km/fart varvtid
00:17:00 00:09:52 00:03:17 00:01:19
00:18:00 00:10:26 00:03:29 00:01:24
00:19:00 00:11:01 00:03:40 00:01:28
00:20:00 00:11:36 00:03:52 00:01:33
00:21:00 00:12:11 00:04:04 00:01:37
00:22:00 00:12:46 00:04:15 00:01:42
00:23:00 00:13:20 00:04:27 00:01:47
00:24:00 00:13:55 00:04:38 00:01:51
00:25:00 00:14:30 00:04:50 00:01:56

Många gjorde Coopertest i våras. Där finns också en indikation hur fort man kan springa. Ett Coopertestresultat är ju ca 3000 +- 500 meter för de flesta i vår klubb

Som vanligt: Börja INTE första varvet snabbare än er uppskattade måltid. Eftersom detta är en ”träningstävling” så kan man ju experimentera lite. Ni som inte kört med ”negativa split”, dvs springa snabbare och snabbare gör det! När man en gång provat kommer man inte gå tillbaks till vrålspringa första kilometern och sedan kämpa sig imål. Man får med konstant fart eller t.o.m negativa spilt en trevligare tävling och bättre sluttid. Jag lovar!

Och till sist, 3000 m är rätt roligt lopp. Man blir rätt så trött men det slitiga är bara ca 5 minuter.