KM 800 m

Campushallen, 22 november 2017 klockan 19:45 - 21:30

Föranmälan till loppet görs här och kan göras t.o.m. kl. 15.00 på tävlingsdagen. Efteranmälan på plats i Campushallen senast 19:55 på tävlingsdagen. Första start ca 20:20. Med förhoppning att underlätta administrationen provar vi denna gång föranmälan, så vet du att du ska springa – anmäl dig redan nu!

Äntligen. En del säger ju att 800 meter är det jobbigaste man kan göra (ur mjölksyrasynpunkt). Då har man nog inte varit med på IK NocOut.ses roddmaskins-KM.
”Tyvärr” kan nog ingen av oss, på det sättet eliten gör, pressa sig så hårt att de inte kan gå efteråt eftersom vi inte har tränat för detta klassiska medeldistanslopp. Men fort kommer det att gå.

Hoppas nu att alla som brukar komma på intervallerna kommer dit. Det är kul och mycket nyttigt att tävla på olika distanser. Dessutom häftigt att få en tid på 800 meter för de som inte har det.

Vi AVLSUTAR denna gång med de snabbaste herrarna. Näst sist de snabbaste damerna.
Första heatet blir de ”långsammaste” sedan snabbare och snabbare. Vi kör gemensamma dam- och herrheat och försöker seeda in alla så det blir jämna heat. Man seedar sig själv efter sin ”miltid”. Vi vet av erfarenhet att om vi rankar efter miltiden så kommer 3-4 löpare att hamna i fel heat men man får hålla lite koll själv. Tror eller vill man springa i ett snabbare heat än miltiden anger så är det helt OK. Dock är det tidsmässigt oftast minst lika bra att vinna ett långsammare heat som komma sist i ett snabbt.

Hur skall man då springa? Ja antingen kör man som ett riktigt tävlingslopp. Seedningen gör att de flesta nu kan gå med i tätklungan i sitt heat och sedan prova att spurta ifrån resten. Precis som på TV alltså. Prova gärna det. Kan kosta ett par stumma ben men det gör ju inget.
Alternativt är att springa fyra jämna varv. Använd Micke Ceders löparappen som finns här om ni vill ha tips om farterna. Ett enkelt överslag får man av nedanstående:
Förväntat sluttid är då sin tusingtid (d.v.s. snittiden på 6x1000m) multipliserat med 0,68.

Tex:

Tusingtid KM 800 m Varvtid
03:15 02:13 00:33
03:30 02:23 00:36
03:45 02:33 00:38
04:00 02:43 00:41
04:15 02:53 00:43
04:30 03:04 00:46
04:45 03:14 00:48
05:00 03:24 00:51
05:15 03:34 00:54
05:30 03:44 00:56

 

Rätt snabbt alltså, eller mycket snabbt men de första två varven funkar. Sedan börjar det kännas och tredje varvet är tufft innan man kan börja spurta på fjärde. För de flesta blir det nog inte mycket till spurt för man har ju egentligen använt samma muskler hela loppet så man får vara nöjd om man inte tappar farten för mycket. Eftersom det är tävling med publik och kompisar känner man förhoppningsvis inte av det tuffa tredjevarvet så mycket och rätt snart är man i mål och de flesta har då sprungit snabbare än man någonsin gjort tidigare.

Ett tips till. Innan man springer lopp där man kan få mjölksyra är det bra att värma upp i dessa farter. Teorin är att man då klarar av första mjölksyraattacken bättre eftersom transportsystemen är redan med i matchen så att säga. En vanlig variant är att köra korta stegringlopp. I detta fallet på säg 50 meter i samma fart som tävlingsfarten. Kör 3-5 sådana efter joggningen med några minuter kvar till loppet.

Förrutom någon minut efter knappt två varvs löpning till strax innan spurten så kommer detta att bli en trevlig kväll i Campushallen.

Behöver det nämnas med detta kommer att bli det klart största 800 m inomhusloppet i Sverige denna vinter. Och vem vill inte vara med i det?

Så på onsdag!