KM/DM 1500 m

Campushallen, 7 februari 2018 klockan 19:00 - 21:30

Årets första KM, tillika DM, är på distansen 1500 m. OBS! Vi tillämpar föranmälan via denna länk, se mer information längre ner.

Preliminära tider:
19:20: Efteranmälan stänger
19:30: Genomgång inför loppet samt uppvärmning
19:50: Första start

Distansen 1500 meter är en riktigt trevlig sträcka. Man får springa fort. Har man inte kört 1500 meter innan så upptäcker man att man kan springa mycket fortare än man tror är möjligt. Har man ett bra upplägg så är också de första 800 metrarna rätt trevliga, men sedan börjar det ta emot en del. Överlever man mellan 800-1200 meter så återstår bara en 300 metersspurt. Kort pina alltså. 1500 meter är troligen den distans där man får högst puls. I ett bra 1500 meterslopp hamnar man ofta ca 3-4 slag under sin maxpuls i löpning. För att göra det krävs dock lyckad uppvärmning och ett jämnt och hårt tempo och sedan att man får till sin långspurt.

Tveka inte att vara med på detta lopp. Strunta i hur löparformen är. Bara kör. Det blir ett nyttigt, kul pass som dessutom ger ett bra riktvärde inför framtiden och något att jämföra med senare.

Vi börjar med de långsammaste heaten och avslutar med de snabbaste. Alla heat, även de snabbaste, kommer vara blandade damer/herrar.

Föranmälan sker via denna länk senast den 6 februari kl. 18:00. Ange uppskattad sluttid. Efter att föranmälan är stängd kommer heatindelning ske. Efteranmälan kan göras på plats i Campushallen fram t.o.m. kl. 19:20 på tävlingsdagen. Efteranmälda löpare placeras in i det mest passande heat i mån av plats. Vill man vara säker på att hamna i ett så jämnt heat som möjligt är alltså tipset att föranmäla sig.

Har man inte sprungit 1500 m på tävling tidigare kan man ta hjälp av vår varvtidsräknare för att uppskatta sin sluttid. En uppskattning av förväntat sluttid är då sin tusingtid (dvs snittiden på 6x1000m) multiplicerat med 1,35. Nedan tabell ger uppskattad 1500 meterstid på dessa två olika sätt. De skiljer lite men inte mycket. Använd gärna dessa som riktlinjer hur hårt ni skall/törs öppna loppet. Sluttiden blir ju sedan vad den blir.

Hur skall man då springa loppet. Ja antingen kör man som ett riktigt tävlingslopp. Seedningen gör att de flesta nu kan gå med i tätklungan i sitt heat. Precis som på TV alltså. Prova gärna det. Kan kosta ett par stumma ben men det gör ju inget. Alternativt är att springa 7,5 jämna varv. Eller egentligen lite långsammare än snittet första halvan och snabbare än snittet andra halvan. Alla lopp från 1500 meter och uppåt blir ju snabbare om man kör med ”negativa split” dvs snabbast på slutet.

Ett tips till. Innan man springer lopp där man kan få mjölksyra är det bra att värma upp i dessa farter. Teorin är att man då klarar av första mjölksyraattacken bättre eftersom transportsystemen är redan med i matchen så att säga. En vanlig variant är att köra korta stegringlopp. I detta fallet på säg 50 meter i samma fart som tävlingsfarten. Kör 3-5 sådana efter joggningen med några minuter kvar till loppet. Man kan även med fördel köra en del av Alles löpskolningsövningar.

Förutom någon minut efter knappt fyra varvs löpning till strax innan spurten så kommer detta att bli en trevlig kväll i Campushallen

Tusingtid ”->1500 m tid”
03:20 04:30
03:30 04:44
03:40 04:57
03:50 05:11
04:00 05:24
04:10 05:38
04:20 05:51
04:30 06:04
04:40 06:18
04:50 06:31
05:00 06:45
05:30 07:25
06:00 08:06