Löpning – KM/DM 5000 m

Friidrottsarenan Campus Valla, 26 april 2017 klockan 18:00 - 21:30

Efter succén med samordning med KM/DM på framför allt 5000 m och 10000 m 2014, 2015 och 2016 kommer vi även 2017 att köra samma upplägg. Preliminärt ingår nu 1500 m, 3000 m hinder, 5000 m och 10000 m och terräng-DM i denna serie.

IK NocOut.se ansvarar för DM 5000 m.

Vi hoppas på riktigt många löpare från övriga klubbar. Både de bästa men även de som inte inte är med i medaljstriden men vill uppleva ett tight banlopp med många jämngoda. IK NocOut.se har normalt ca 80 löpare på sina klubbmästerskap på bana och när vi slår ihop det med DM har vi varit ca 110-120 startande.

Vi har tillgång till LGIFs träningstider innan vår träningstid och kan därför dela upp oss i tre heat.

Preliminära tider:

18:40 Start löpare med beräkna tid mellan 22:00- 35:00 min

19:20 Start löpare med beräkna tid mellan 18:30- 22 min

20:00 Start löpare med beräkna tid snabbare än 18:30 min

21:30 Campusarenan stänger och man måste vara ute ur anläggningen

Placering i KM/DM avgörs av respektive sluttid och inte i vilket heat man springer. Försök att välja rät heat. De flesta får en bättre tid av att vara i tätgruppen i ett långsammare heat än sladda i ett snabbare, men det är samtidigt tråkigt att vara för snabb och behöva dra själv i ett heat.

Anmälan

Sker på plats senast 30 minuter före respektive start.

Avgift

IK NocOut.se tar ingen avgift. I princip alla våra arrangemang är kostnadsfria. ÖFIF tar en avgift för DM-kostnaden på 30 kr per deltagare. Denna kostnad faktureras klubbarna i efterhand. IK NocOut.se står för denna kostnad för NocOutmedlemmarna.

Tidtagning

Manuell tidtagning. Vi rekommenderar att man tar med en egen kompis/bekant som varvräknare samt om möjligt att man tar egen tid på loppet. Allt för att undvika att något går fel. När man inte springer själv bör man ställa upp som tidtagare i ett annat heat.  Vi har ingen möjlighet att ordna 30-40 tidtagare till lopp som denna. De flesta är ju vana vid att hjälpa till med tidtagning i heat man inte springer. Av erfarenhet vet vi att det kan vara lite tufft att hitta tidtagare till heat 1. Så ni som springer heat 3, kom i tid och ta tid.

Varvscheman och instruktioner till tidtagarna sker på plats. Man bör dock ha med egen tidtagningsutrustning.

Omklädning

Det finns fyra omklädningsrum och två extra toaletter.

Trångt på banan?

För många kan det tyckas att det blir mycket löpare på banan men erfarenheten visar att det funkar riktigt bra och nästan alla tjänar på detta. Man kommer inte att behöva springa ensam utan det finns många som håller ungefär samma fart. Vi har senaste åren arrangerat knappt 50 banlopp med så här många deltagare utan några problem.

Man springer till vänster och helst ej två och två när man inte måste. De som varvar springer om till höger. De snabbaste löparna är mycket duktiga på att ta hänsyn och anpassa sig bara man inte gör något oförberett. Det har visat sig att de snabbare blir sporrade när man varvar löpare och därför också tjänar på detta system

Hitta hit

Friidrottsarenan Campus Valla ligger nära korsningen Johannes Magnus väg och Kunskapslänken i södra delen av universitetsområdet.

Facebooklänk

https://www.facebook.com/NocOut.se/posts/10155167269166054

Tävlingsansvarig

Håkan Wettergren

 

Nu lite information till löpare som kör 5000 m för första gången och vill ha lite farttips.

Många använder dessa förslag men som alltid läs detta med förstånd. För många är det en mycket bra hjälp.

Micke Ceders app är ju också ett perfekt alternativ. Den kan laddas ner här: http://nocout.se/lopning/varvtidsraknaren.

Rekommendationerna nedan och appen stämmer ju överens i normala fall eftersom de bygger på samma underlag och används ju till våra vanliga träningsgpass.

För att få sin tid på 5000 tusen meter tar man sin 3000 meters tävlingstid *1,7, eller sin 10000 meters tävlingstid delat med 2,1 eller sin snittfart på tusingarna (6×1000 meter) och lägger till 5-10 sekunder på kilometerfarten. Där 5 sekunder gäller de snabbaste och 10 sekunder de lite mindre snabba.

Tabellen nedan ger förslag på måltider utgående från er 10000 meterstid, 3000 meterstid eller snittfart på tusingarna (6×1000 meter). Den redovisar vilken km-fart man kan satsa på och vad de motsvarar i varvtid. Eftersom en del kör tusingarna en bit över tröskeln har jag kompenserat lite jämfört med tidigare tabeller. Är man helt slut efter tusingarna så får man lägga på ett par sekunder till för att jämförelsen skall stämma.

10000 m 5000m 3000m Tusingar Kilometerfart Varvtid
35:00 16:40 09:48 3:15 03:20 1:20
36:00 17:09 10:05 3:21 03:26 1:22
37:00 17:37 10:22 3:26 03:31 1:25
38:00 18:06 10:39 3:32 03:37 1:27
39:00 18:34 10:55 3:37 03:43 1:29
40:00 19:03 11:12 3:43 03:49 1:31
41:00 19:31 11:29 3:48 03:54 1:34
42:00 20:00 11:46 3:54 04:00 1:36
43:00 20:29 12:03 4:00 04:06 1:38
44:00 20:57 12:19 4:05 04:11 1:41
45:00 21:26 12:36 4:11 04:17 1:43
46:00 21:54 12:53 4:16 04:23 1:45
47:00 22:23 13:10 4:4 04:29 1:47
48:00 22:51 13:27 4:27 04:34 1:50
49:00 23:20 13:44 4:33 04:40 1:52
50:00 23:49 14:00 4:39 04:46 1:54
51:00 24:17 14:17 4:44 04:51 1:57
52:00 24:46 14:34 4:50 04:57 1:59

 

Förklaring:

10000 m: Senaste tävlingstid på 10 km lopp

5000 m: Målsluttid på KM/DM:et

3000 m: Senaste tävlingstid på 3 km lopp

Tusingfart: Senaste snittid på 6×1 km intervallerna

Kilometerfart. Snittfarten man skall hålla för att nå målsluttiden

Varvtid: Snittvarvtiden man skall hålla för att nå målsluttiden

Fråga gärna om det är otydligt. Några har ju alla tre tider att gå på och om de inte stämmer får man göra en balanserad bedömning. Hur är formen på tävlingsdagen jämfört med de tidigare loppen.

Som vanligt: Börja INTE första varvet snabbare än er uppskattade slutmåltid. Ni som inte kört med ”negativa split”, dvs springa snabbare och snabbare gör det! När man en gång provat kommer man inte gå tillbaks till vrålspringa första kilometern och sedan kämpa sig imål. Man får med konstant fart eller t.o.m negativa spilt en trevligare tävling och bättre sluttid. Jag lovar!

Som vanligt borde det finnas/bildas en sub 20-grupp och kanske fler ”drömgränser. Snacka ihop er så ni kan samsas. Och hjälps åt att hålla tider. Man är kompisar första 3-4 kilometrarna sedan låter man tävlingsj-l ta över.