Löpning – Backintervaller

Åbysäcken, 17 september 2018 klockan 19:00 - 20:00

Då flera uppskattade passet som kördes för tre veckor sedan kör vi nu en repris på samma pass.

Ska du springa Lidingöloppet två veckor senare kan du med fördel ta lite längre vila och istället försöka springa lite fortare i backarna. Ska du inte springa LL så kan du utmana dig själv och försöka hinna några intervaller fler än förra gången, och pressa ut lite extra. Och vill du bara ha ett bra träningspass så bara kom och kör. Passupplägget ger stora utrymmen till att forma träningen till att passa in för just dig.

Vi samlas vid klubbstugan i Åbysäcken (motionsspåret i Hackefors) kl 19:00. Därefter lugn uppvärmningsjogg någon kilometer bort.

Vi kommer sedan att köra 3 set i 2 olika typer av backar. Vi börjar med kort backe (ca 100 m på asfalt). Man kör så många varv som man hinner på 10 min. Gasa uppför och jogga nedför. Därefter några minuter återhämtning. Sedan kör vi  ett kuperat varv som är knappt 500 m lång (både med- och motlut på stig). Man springer så många varv man hinner på 15 min (30-60 s vila mellan varje varv). Sedan avslutar vi med 5 min kort backe igen (samma backe som vi började med). Samma sak här, så många som man hinner på 5 min. Därefter jogg tillbaka till klubbstugan igen

Ansvarig ledare: Susanne Bornmar