Löpning – KM 1500 m

Friidrottsarenan Campus Valla, 4 oktober 2017 klockan 19:45 - 21:00

Distansen 1500 meter är en riktigt trevlig. Man får springa fort. Har man inte kört 1500 meter innan så springer man mycket fortare än man tror är möjligt. Har man ett bra upplägg så är också de första 800 metrarna rätt trevliga sedan börjar det ta emot en del. Överlever man det tredje varvet så återstår bara en 300 metersspurt. Kort pina alltså. 1500 meter är troligen den distans där man får högst puls på. Jag har själv kommit upp i maxpuls på ett sådant lopp, inte så trevlig om det är för långt till mål kan jag berätta. I ett bra femtonhundrameterslopp hamnar man ofta ca 3-4 slag under sin maxpuls i löpning. För att göra det krävs dock ett jämnt och hårt tempo och sedan att man får till sin långspurt. Alla tävlingslopp över 800 meter skall gå fortare andra halvan än första. Så gör världseliten och så bör vi göra. Annars får man ett mycket jobbigare lopp och sämre tid än med ett bra disponerat lopp.

Preliminära tider.

19:45: Anmälan ”stänger”
20:00: Genomgång inför loppet.
20:15: Start samtliga damer
20:35: Start samtliga herrar
21:00: Lyset släcks

Anmälan på plats, senast 19:45. Egen uppvärmning innan loppet. Vi behöver som sagt tidtagare så även om ni inte skall springa kom och heja och hjälp till med tex tidtagning. Vi behöver också fotografer.

Herrarna kommer få hjälpa till med tidtagning för damerna och tvärt om. Herrloppet startar när deltagarna anser sig redo och uppvärmda. Preliminärt ca 20:35.

Nu lite förslag på måltider för loppet. Om vi börjar med killarna.

För de som springer milen på ca 40 minuter plus minus några minuter. Ta er tusingtid (dvs snittiden på 6×1000 meter) och lägg till 1:20 så har ni ett bra riktvärde på sluttiden. För er som ligger runt 50 minuter på milen lägg på ca 1:35 på tusingtiden så får ni en uppskattning om er sluttid.

Tex: En manlig löpare springer 10000 meter på 40:00 min. Hans snittid på 6×1000 är då ca 3:45 min/km. Hans sluttid på 1500 meter blir ca 3:45+1:20 = 5:05 min. Snittvarvtiden blir 5:05/3,75=1:21 min/varv. Lämpligt att öppna förstavarvet på ca 1:22-1:23. Ligga kvar där eller köra på 1:22 andra varvet. Försöka öka eller ligga kvar tredje varvet och sedan spurta.

Tjejer skall nog lägga till 2-3 sekunder per varv på dessa tider. Det visar sig att när tjejer och killar i vår klubb har samma tusingtid så är tjejerna bättre än killarna på lopp som är långa och killar på 800 och 1500 metersloppen.

Rätt fort alltså men det är väldigt viktigt att inte öppna en endaste sekund fortare än detta. Inte ens första 200 metrarna. Gör man det får man för mycket mjölksyra tidigt och man får en sämre tid än nödvändigt. Är farten lägre än man klarar så ökar man bara mer än ovan angivet på tredje varvet och spurtar längre.

Vädret blir som vanligt säkert perfekt så tävlingslinne är alltså att rekommendera. Att springa 1500 meter i något annat än tävlingslinne känns väl sådär 🙂

Tveka inte att vara med på detta lopp. Strunta i hur löparformen är. Bara kör. Det blir ett nyttigt, kul pass som dessutom ger ett bra riktvärde inför framtiden och något att jämföra med senare.

Facebooklänk: https://www.facebook.com/NocOut.se/posts/10155689732056054