Löpning – Långpass

SAAB arena, 21 december 2014 klockan 10:50 - 13:00

NocOuts sista långpass innan jul blir en framåtblick mot nästa sommar då passet går på tävlingsbanan för Linköping halvmarathon ( http://www.linkopinghalvmarathon.se/ ) som har premiär 6 juni 2015. Start och mål är på Stångebro vid SAAB arena. Detta är ett perfekt tillfälle att testa banan och sedan gå hem och anmäla sig till tävlingen, om man inte redan är anmäld, innan startavgiften höjs med 100kr den 24/12. Eftersom passet går på en ”riktig” bana och alla ska få chansen att springa hela banan kommer båda grupperna springa samma sträcka, 21.1km. För den som vill ha en lite kortare runda går att springa tillbaka till SAAB arena när man kommer till Hejdegården. Det blir då lite drygt 18km.Samling 10:50 på parkeringen vid SAAB arena för gruppuppdelning. Vi springer iväg 11:00.

Banan: http://www.linkopinghalvmarathon.se/Track/Index

Fartgrupper: 5:40min/km och 6:20min/km

Ansvarig ledare: Mikael Ceder

När det gäller dricka under långpassen är det bra att variera och köra helt utan dricka ibland samtidigt som man behöver vänja sig vid att få i sig vätska och energi. Ju längre lopp man ska köra desto viktigare är det så klart att man klarar av att fylla på depåerna under tävlingen. På tävlingar har man sällan med sig någon dricka utan är hänvisad till de vätskestationer som finns längs banan. Därför är det bra att köra ett liknande upplägg med fasta dricka ställen även på träning. Man bestämmer sig helt enkelt innan passet när man ”får” dricka och försöker sedan hålla sig till det. Det kan t.ex. vara var 4km, man kan också kolla vad som gäller på nästa lopp man ska köra och använda samma drickaintervall på träningen. Det här passet är ett utmärkt tillfälle att testa på det då det finns vätskekontroller markerade på kartan (vid 4km, 10km och 15km). På denna testrunda får man dock ha med sig sin egen vätska.

Facebooklänk: https://www.facebook.com/NocOut.se/posts/10152887176546054