Träsklöpning

Ljung Eklunden, 27 juni 2013 klockan 18:30-21:00 -

”Träskpass” i Ljung norr om Ljungsbro torsdagen den 27/6-2013 kl 18.30
(OBS tiden 18:30. Kom helst senast 18:15)

Plats: Hemma hos Håkan och Ankie i Ljung. Rakt över Ljungsjön från Ljungbadet.

Vägbeskrivning: https://www.facebook.com/pages/Ljung-Eklunden/174701435971384

Denna torsdag har vi ett lite annorlunda kvalitetspass. Vi skippar moderna underlag som asfalt, grusväg , tartan, sågspån och ja t.o.m stigar kommer att undvikas. Ofta när man är ute och springer väljer man lättaste vägen på stigen, undviker vattenpölar, tar bron över vattendrag, springer inte upp till toppen av berget. På torsdag är inte ”ofta” utan nu kör vi ungefär som en unghund gör när den kommer ut i skogen. Det där ser kul ut. Nu springer vi dit.

Vi springer nog ca 60-90 minuter. Alla som orkar träna en timma kan vara med. Fördelen här är att är man lite trött behöver man inte rusha upp för just denna topp, eller man kan springa bredvid diket osv. Vi kommer vid ett par tillfällen dela upp gruppen i två. Per Östlund leder då den snabbare gruppen och jag försöker hänga med den långsamma.

Tvekan inte att komma. Det är ett antal i klubben som ofta kör denna typ av pass men många har ju ju aldrig provat och det och dumt att missa den delen som kanske är allra roligast inom löpning.

Klädsel:
Skor, helst inte nya eftersom man ibland river upp tyg etc i skogen. Allra bäst är ju skor anpassad för obanad löpning. Vinterns dubbskor är också perfekta. Men allt går bra.

Långbyxor är att föredra annars river man upp benen av grenar. Jag springer oftast i t-shirt.
Det skall enligt prognosen bli 20 grader och soligt 
Har någon en vattensäker kamera så ta gärna med den. Mobil som inte tål att simma med bör lämnas hemma!
Ta med ombyte för hemfärden för ingen kommer att vilja ha er i en bil annars.

Bilder från 2011 och 2012 årets pass

https://www.facebook.com/#!/media/set/?set=a.10151105838761054.491613.181251116053&type=3

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150296036371054.381188.181251116053&l=3377733f61

Jag gjorde en lite frågesport för att inspirera att våga vara med.
Du har tre olika typer av pass i obanad terräng i ditt träningsprogram. (Passen kallade A, B och C). Alla tre är lika viktiga så ingen tror jag favoriserar något av dem. Para ihop rätt grupp med rätt alternativ.

A) Trailrun (stiglöpning) långpass 25 km i en grupp där du är långsammast.
B) Kvalitetspass i obanad terräng på totalt en timma med en jämnstark kompis
C) Träskpass

Fråga 1. Innan du ger dig ut så:
1) Meddelar du anhöriga vart du skall springa samt lägger ut rutten som en Funbeatkarta på NocOuts hemsida. Starten är lördagar kl 10.00.

X) Du springer alltid på samma ställe och har kollat in några fina tallhedar och snabba stigar.

2) Spelar ingen roll om man säger var man är. Polisen och hemvärnet kommer ändå inte att leta där man springer. För blött och skitigt.

Fråga 2. Mobiltelefonen:
1) Packas i Camelbackens mobilfack. Så att den kan tas fram vid varje drickstopp och ta snygga bilder som läggas ut på Facebook. Dessutom är mobilen bra att ha om man inte orkar hem eller vädret blir dåligt

X) Efter att man tagit en gemensam ”Alle-pose” packas den ner i en vattentät påse som läggs i midjevätskan om man skulle snubbla och skada sig.

2) Lämnas hemma. Däremot tas en vattentät kamera med som hålls i handen. Många bra bilder lär det bli. Kanske lite suddiga men garanterat häftiga bilder. Även bra att ha videofunktion när deltagarna skriker ”Mamma, mamma”.

Fråga 3. Vätskepauser:
1) Tas varje 5 km. Ca 2-3 deciliter vätska per gång. Mot slutet även lite mandel/russin-blandning, alternativt mandelmassa

X) Ingen vätska men vatten innan och ett par glas mjölk och en banan efter passet.

2) Absolut ingen vätska med på passet. Blir man varm är det bara att springa i djupare kallt bäckvatten.

Fråga 4. Du märker att kompisen utmanar dig på en fartökning. Hur gör du?
1) Tjuvstartar för att tjäna några sekunder. När han/hon springer om låter jag h*n vinna. Det är långt kvar. Och det gäller att klara hela passet

X) Ser till att ta snabbaste spåret och tvingar då ut kompisen i svårare terräng om h*n skall om. Eftersom vi är jämnsnabba vinner jag nog.

2) Snabbast spelar ingen roll svårast och skitigaste spåret vinner.

Fråga 5. Du ser ett nedfallet träd över den tänkta löpvägen en bit fram. Hur gör du?
1) Springer runt. Är man trött är skaderisken stor om man försöker springa över.

X) Sänker farten. Är stammen inte blöt försöker jag springa över genom att sätta högerfoten på stammen. Är det blött och jag inte har dubbar går jag över.

2) Gör en ”Sanna Kallur-attack” mot trädet. Blir nog vänster benet först över denna gång. Klarar jag även en 360?

Fråga 6. Du ser en fin höjd. Kompisen vill tävla upp:
1) Inte en chans. Vi springer runt höjden. Det blir en lång dag

X) Kontrollerade rusher upp för stigen. När vi kommer upp bestämmer vi att köra två till.

2) ”Enklaste vägen upp är en mes”. Enda regeln är att man måste kunna springa hela tiden.

Fråga 7. Hur tar du dig över ett svårpasserat vattendrag:
1) Tar de broar som är markerade på kartan.

X) Springer längs dikeskanten tills vi hittar ett ställe som ser rätt OK ut. Helst med ett träd på andra sidan som man kan ta tag i.

2) Kör rakt över. Det värsta som kan hända är väl att man gör en Lotta Wångblad, eller?

Fråga 8. Efter passet fylls energidepåerna på:
1) Med chips och lättöl. Enda som går ner. Blev visst längre pass än tänkt och nu mår jag lite illa. Skulle tagit med mer sporttdryck.

X) Lättmjölk och banan. Dessutom ett corepass. Tävling i plankan och sedan träna på Mattias ryggplanka.

2) Hoppar direkt i sjön med kläderna på. Finns inte en chans att man får komma hem annars. Efter lite ombyte till t-shirt och kortbyxor blir det medhav matsäck. Kaffe, ägg macka och en ostfralla.

Fråga 9. Eftersnacket:
1) Vad gör vi nästa helg? Västgötaleden är ju grymt fin. Startar vi från Statoil 05.00 hinner vi hem till lunch. Dessutom har de ju ett fik, ”Absolut Vildmark” med goda bullar.

X) Snittet på skogsintervallerna blev bara 22 sekunder långsammare än på bana. Man ser att det går fortare åt ena hållet. Tror det är lutningen som gör det?

2) Alltså vad skitig h*n blev. Dyn hänger ju även i håret. Så går det när man tror man är Bob Beamon. Korndikskanterna är inte direkt längdhoppavstampsfasta. Hur många fick det på kort?

 

https://www.facebook.com/NocOut.se/posts/10151695151626054

Jag säger det igen, har ni inget annat jätteviktigt för er denna kväll,
Get In!