Mektips

Inför cykelsäsongen 2013 ordnade cykelsektionen en mekarkväll. Förutom att byta slang vid punktering gick vi igenom allmänt underhåll av cykeln. En sammanfattning av vad vi pratade om finns samlat här:

Om man väljer att inte demontera

En kedjetvätt är något man hänger upp på kedjan, den innehåller en uppsättning borstar. Man fyller den med rengöringsvätska (t ex YES Powerspray e dyl) och snurrar kedjan genom den grundligt.
Dock har man nu fortfarande smutsiga klingor (främre drev), kassett (bakre drev) samt trissor (de två små drev som sitter i bakväxeln).
Till kassetten finns särskilda borstar som är smala och långa, för att komma åt mellan dreven. Till trissorna kan man använda t ex en tandborste. Klingorna går att komma åt skapligt med en trasa.
Dock blir det aldrig totalt rent, men ett fullt OK resultat går att uppnå.
Efter rengöring bör man smörja kedjan. En droppe olja per länk. Sedan torkar man noga av kedjan genom att dra den genom en trasa. Den ska vara helt torr och ren på utsidan, då håller den sig ren längre.

Man bör ta bort hjulen och göra rent bromsbeläggen lite mer grundligt emellanåt. Detta då det kan sitta små gruskorn eller metallflisor där, vilket ger sämre bromsverkan och missljud.
En liten kniv med vass spets att peta bort med fungerar bra. Därefter kan en liten fil med fördel användas för att rugga upp beläggen lite. De tenderar att plattas till och bli blanka vilket åter ger sämre bromsverkan.

Om man väljer att demontera

Det inte så värst knepigt. Det första man bör kontrollera är så att kedjan har ett kedjelås. Detta är en länk som går att ta isär, brukar vara enkelt att hitta. Finns det inte en sådan så köper man en och ett verktyg som heter kedjebrytare. Ett väldigt bra verktyg att ha, då man vid byte av kedja behöver anpassa längden. Man trycker helt enkelt ut en sprint i kedjan, tar bort en länk och ersätter med kedjelåset.

När man kan demontera kedjan så är det bästa sättet att rengöra den genom att lägga den i någon form av plastburk med lock. På med någon typ av köksrengöring som är lätt fettlösande, lite varmt vatten. Sätt dit locket och skaka. Skaka som en coctailshaker ungefär. Detta kommer lossa alla partiklar som sitter fast i kedjan.
Det är viktigt att inte använda något som är helt fettlösande t ex bensin eller lacknafta. Den olja som är kvar inne i länkarna ska gärna vara kvar där.

När man skakat klart bör man skölja, gärna med så hett vatten som möjligt. Man kan tydligt se allt skräp då.
Därefter torkar man noga kedjan med en trasa. De brukar bli så gott som nya. Häng sedan upp den så den torkar ordentligt även inuti.

Montera sedan loss trissorna från bakväxeln. De är fastsatta med varsin insexskruv, och består utöver trissan av några brickor och rullar, vissa är kullagrade. Var noga med att ha kolla på vilken trissa som sitter var samt hur delarna sitter ihop. Bra tips att lägga ut dem på en trasa, i den ordning de var fastsatta.
Torka rent dem, passa på att torka rent bakväxeln i samma veva. Sedan kan de monteras igen, med en droppe olja på rörliga kontaktytor.

vevpartiet sitter det normalt två stycken klingor (drev), finns undantag med tre. Den vanligaste typen av montering där är med 5 stycken insexbultar som på baksidan har en mutter för spårmejsel. Oftast behöver man inte hålla mot på baksidan. Insexbultarna kan sitta ganska hårt, så en insexnyckel med lite längre hävarm kan gå åt. I extrema fall kan man behöva knacka till lite grann på insexnyckeln med en hammare.
När man fått bort bultarna är det enkelt att trä klingorna över vevarmen och trampan sedan helt enkelt torka rent tänderna med en trasa.
Passa på att torka rent framväxeln samtidigt.

Även ramen bakom klingorna brukar man komma åt att göra ordentligt rent nu när allt är nermonterat.

Nu till det som kräver specialvertyg, nämligen demontering av kassetten (bakre drev).
Man behöver en kassettavdragare samt en kedjepiska. Sistanämnda är för att hålla mot, eftersom frihjulet annars skulle göra detta omöjligt. Dessa verktyg kostar några hundralappar hos cykelhandlaren, men i mitt tycke är det värt det då det är ytterst svårt att rengöra kassetten utan demontering. En kassett måste dessutom bytas med vissa intervaller och då är det smidigt att kunna göra det själv. Redan där har man igen investeringen.

Man tar bort snabbkopplingen och sätter avdragen i kassettens låsmutter. Kedjepiskan brukar jag sätta på 3:de drevet från det största. Man håller mot med kedjepiskan, och drar avdragaren moturs. När låsmuttern är urskruvad brukar jag låta den sitta kvar på avdragaren så den är på plats.

Därefter lyfter man bort kassetten. Beroende på märke, ålder etc så har den på modernare cyklar 8-11 drev. Vanligast för tillfället är 10. Av dessa har de 2 minsta inte lösa distanser, sedan följer 5 lösa drev med 4 lösa distanser. De 3 största dreven sitter ihop i en ”kaka”.
Brukar lägga allt i en burk (1000 g Turkisk youghurt är utmärkt!). Till rengöringen brukar jag använda något ganska skarpt t ex bensin eller lacknafta. Borsta, skölj och torka med trasa. Blir som nytt.

Nu är allt klart att monteras igen!

Gällande bromsarna kan man göra som ovan beskrivet, alternativt demontera dem. Viktigt att då vara ytterst noggrann när man monterar bromsarna så att de hamnar rätt i bromsbanan och att de är ordentligt åtdragna.

Som vanligt finns det mesta på nätet när det gäller verktyg, filmer, bilder etc etc.

Cykla.se är Vätternrundans tidning. I senaste numret fanns en guide till hemmafixaren både gällande verktyg samt tips på hemsidor. Kolla in sidorna 28-29. Det fanns även en mängd andra nybörjartips t ex för hur man cyklar klunga, vilka tecken man använder. Mycket annat matnyttigt, så väl värt en läsning.

Hör gärna av er med specifika frågor.

// Cykelsektionen genom Andy

Ansvarig för uppdatering av sidan: Andrew Gustavsson