Utrustning

För den som är ny på cykling följer nu lite tips om hur man ska tänka när man ska välja cykel och även lite tips kring vilken utrustning som finns kring cykling. Det ger en viss aning om vilken budget man kan behöva. Givetvis behöver man inte köpa allt på en gång.

Längre ner finns det en lista över verktyg som kan vara användbara om man vill meka själv.

Cykelstorlek

Det absolut viktigaste när man ska köpa en ny cykel är att få rätt storlek. De finns i två typer av mått, antingen storlek i bokstäver eller i siffror. Det går att hitta tabeller som visar vad som är vad.
Lite olika från olika tillverkare men som sagt generellt. Det är här det kan blir lite knepigt när man beställer från Tyskland eller dylikt. Man måste då veta sina mått. T ex Canyon har ett verktyg för mätning. En annan variant finns att hitta här.
Sedan finns det inställningar som kan finjustera. En kille som heter Bruse har skrivit en mindre bibel här, utgångspunkten är vilken sadel man ska ha.

Annan nödvändig utrustning

Pedaler – Finns rätt många olika fabrikat och typer med priser från några hundralappar upp till flera tusen. Till det tillkommer klotsar som man sätter på cykelskorna, för att klicka i pedalerna. Om man vill köra spinning och kanske MTB med samma skor finns egentligen endast en variant, som heter SPD. Kan vara vettigt att börja med, de är rätt enkla och prisvärda. Notera dock att alla skor inte passar för SPD. Vi kan återkomma där.

Skor – Finns i mängder av fabrikat och utföranden och färger. Prisvärda skor börjar runt 1000 :-. Som jag nämnde ovan så är det bara en sak att tänka på, vilken pedal/klots man vill ha. Annars är det fritt fram. Cyykelskor brukar kunna vara något små i storlekarna och man kan vilja ha tjockare strumpor i dem. Behöver inte ha perfekt passform, viktigast är att de sitter bra runt hälen. Lite förenklat finns det tre olika varianter: för MTB, för landsväg (racer) och för triathlon.

Hjälm – Lätt och väl ventilerad. Börjar också runt ca 1000 :-, finns stort utbud. Prova storlek dock.

Cykelbyxor – Viktigt med bekväm pad i dessa, den s k blöjan, vars huvuduppgift inte (som många tror) är att vara dämpande utan att ta upp svett och se till man inte får skav. Brukar vara värt att lägga 1000 :- på, även om t ex Intersport har billigare. Man kan börja med sådana.
Finns i två utföranden, med eller utan hängslen. Hängslena gör att de hålls upp bättre men många kvinnor upplever detta som opraktiskt för toalettbesök. Finns i lite olika längder också. En smaksak. Finns många webshoppar.

Cykeltröjor – Finns med kortare blixtlås eller hel dito. Personligen föredrar jag hel blixtlås, av två skäl. Underlättar toalettbesök och bättre ventilation, man kan köra med den helt öppen om det är riktigt varmt. Finns även ärmlösa, men då kan stilpolisen ha en del att säga 😉 Det finns mycket åsikter om vad som är OK på en cykel, dock med glimten i ögat. Från 500-2000 :- ungefär, beror lite på märke och kvalité. Ska ha tre stycken ryggfickor där man har mat, verktyg och t ex en vindjacka.

Glasögon – En favorit hos mig. Finns hur många som helst, hur coola som helst. Huvuduppgift är att förhindra att man blir tårögd av fartvind samt får insekter i ögonen. Från 200:- till flera tusen.

Arm- och benvärmare – Kallas ofta för lösa armar och ben. Som damasker man kan ta på eller skala av beroende på väderlek. Ofta sticker man iväg på morgonen när det är lite kallt för att sen skala av när det blir varmare. Vindtäta. Några hundralappar, väl värt.

Vindjacka/vindväst – Det är ingen idé att försöka undvika att bli blöt om det regnar. Men vinden vill man inte ha på blöt kropp. Ska vara en variant som är lätt att knöla ner i ryggfickan. 500-2000:- ca.

Skoöverdrag – Huvudsakligen för att hålla vinden borta från fötterna. Finns i många olika varianter och kostnader från några hundra.

Handskar – Ett par utan fingrar och ett par med. Brukar ha inlägg för dämpning så händerna vilar lite mjukar mot styret. Bra om de har en yta av mjukare material när man torkar näsan, den brukar rinna av fartvinden. Några hundralappar.

Pumpar – Man vill helst ha en liten att ta med ifall det blir punktering, och en fotpump med mätare hemma som man använder innan turerna. Slangar läcker alltid lite granna så man bör kolla ofta. En liten kostar 300-1000:-, en stor något mer.

Däckverktyg – Kostar inte många kronor, ska vara av plast och används för att kränga av däcket vid punktering. Sedan byter man slang, som man har med sig. Man lagar inte punkteringar på vägen, men kan förstås ta med sig slangen hem och laga sen om man vill. Kostar runt hundringen för en slang.

Multitool – Brukar innehålla insexnycklar samt några andra verktyg. Bra att ha om man måste justera bromsar eller växlar, sadel eller styre. Brukar inte behövs men när man väl står där och vill justera sadeln är det uppskattat. Kostar några hundralappar.

/Andrew Gustafsson