Vintercykling

Vintercykling

Är det bara för de hårdaste? Nej då, inte alls!

De som satsar på cykel delar ofta in träningen i olika block och under vintern är det mer fokus på mängd. Trampar man mycket tränar det även upp nervsystemet. Det är bra att försöka tänka lite på hur man trampar, rundtramp osv. Här har man stora möjligheter att träna tekniken, dåligt underlag ställer krav på och tränar upp balansen.
Högintensiv träning går såklart också att köra utomhus, men möjligheterna kan begränsas av underlag och temperatur.

Det beror ju lite på vilka mål man har med träningen. Men de som sätter tidsmål på 9h på vättern har en del att vinna på att hålla igång distansträningen under vintern och därmed komma bättre förberedd till våren. Mål och rolighetsfaktorn bör styra om man vintercyklar ute oavsett väder, bara vid fint väder eller inte alls. Skidåkning, skridskor och löpning är bra alternativ. Det är lättare att hålla sig varm i dessa aktiviteter.

Utrustning

Cykel helst en mtb/cykelcross. Salt och smuts sliter hårt på grejorna.
Dubbdäck med många dubbar (minst 240) rullar lite trögare, men ger bra framkomlighet, trygghet och minskar vurprisken ofantligt mycket! Dubbdäck är dock inget krav. Långa skärmar med hemmagjord ”kompislapp” (förlängd skärm för att inte skvätta ner den som ligger på rulle) bak är obligatoriskt. Vid mörkerkörning behövs reflexer och bra lyse.

Kläder

– Lager 1 på överkroppen + skaljacka med windstopper. Lager 2 vid behov.
– Vanliga cykelbyxor + tjockare långbyxor med windstopper, gärna med hängslen.
– Vanliga mtbskor funkar oftast, men det finns varmare vintermodeller också.
– Varma skoöverdrag, helst ett par storlekar för stora (lättare att få på + luft värmer).
– Mössa med windstopper framtill. Ha gärna med reservmössa ifall mössan blir svettig och kall.
– Varma handskar. Fryser du lätt om händerna så använd gärna tumvantar. Lager-på-lager-principen gäller även här. Ha gärna med extra innervantar.
– Reflexväst om det är mörkt

Att tänka på

Med tanke på väder och underlag bör man försöka undvika hårt trafikerade vägar. Är det fruset så rekommenderas kartstudier och sedan utforska fina och lågt trafikerade grusvägar. Är underlaget dåligt så håll större avstånd, så kan förhoppningsvis dominoeffekten undvikas.

Man bör även beakta att vinterhojarna rullar tyngre och att skillnaderna i hur lättrullade cyklarna är ofta är betydligt större än på sommaren. Detta gör att fördelarna med att ligga på hjul minskar, vilket gör att det är lite svårare att hitta en fart som passar alla.

Sugen? Get in!

(Inte sugen? Kolla in våra spinningpass istället!)