HÅEC 2014

En av årets häftigare och tuffaste multisportutmaningar är Haglöfs Åre Extreme Challenge (HÅEC). IK NocOut.se hade flera deltagare i detta lopp. Nedan följer den sammanställning av deras reggar/bloggar. Läs och inspireras. Kanske törs fler ta sig an denna tuffa tävling?

Bloggarna är från Åsa Gustafsson, Maria Kromnow, Linus Ericsson och Danny Hallmén.

(Facebocklänk: https://www.facebook.com/NocOut.se/posts/10152525738876054)

Åsa Gustafsson (Duo dam ihop med Sarah Berg)

Min absoluta favorittävling är Haglöfs Åre Extreme Challenge (HÅEC) med dess vackra vyer, häftiga bansträckning och glada stämning bland tävlande, funktionärer och supporters. Så fort den är genomförd ett år startar funderingar på hur den ska köras efterföljande år… Inför 2014 års upplaga velade min Årevän Sarah Berg och jag länge om huruvida vi skulle köra tävlingen som solo (samtliga moment helt själv), duo (samtliga moment tillsammans i par) eller i lag (tre olika personer kör var sin gren). Bansträckorna skiljer sig åt på paddlingen då det numer endast är soloklasserna som paddlar från Tännforsen genom forssträckorna till Åre Strand medan duo- och lagklasserna endast paddlar på Åresjön utan forsmoment. Till slut föll valet på duo vilket främst berodde på den obehagskänsla som infinner sig när jag tänker paddling i forsen med anledning av en otäck upplevelse jag hade i den på träning inför 2012 års tävling. Som startande i duoklassen skulle vi kunna sova gott om nätterna även när det närmade sig tävlingsdag. 😉

Knappt en veckan innan tävling spenderande jag mitt sista träningspass inför tävlingen med kajaken i höga vågor i Vättern vid Vadstena. Passet gick ut på att lära känna kajaken och öka komfortzonen beträffande paddling vilken var minimal. Träningspasset gick över förväntan, jag kände mig mer säker i kajaken än jag gjort de senaste två år och denna känsla kom att ha en avgörande roll för min upplevelse av årets HÅEC.

På tävlingsdagen i lördags vaknade vi upp till stålande solsken och en nästintill spegelblank Åresjö. Stämningen var på topp och både Sarah och jag var laddade till tusen. I riktig fjällanda kom dock vinden från ingenstans och blåste upp gäss på Åresjön vilket innebär att den trevliga paddling som många förväntat sig blev något helt annat. Jag tackade min lyckliga stjärna för mitt sista paddelträningspass, vilket gjorde att jag kände mig säker och lugn i kajaken trots de stökiga vågorna och den hårda vinden. Stackars Sarah var lika rädd otrygg i kajaken som jag skulle ha varit bara en vecka innan loppet. Överallt på sjön hade andra medtävlande tippat med sina kajaker, kajaker och paddlar flöt ägarlösa och räddningsbåtarna arbetade i skytteltrafik kors och tvärs över sjön. Vi slapp att simma men hade att göra 3h13min med paddlingen fram till växling vilket var mer än en halvtimme längre än planerat och vi låg på 10:e plats av 19 startande i vår klass vid växlingen till löpningen.

Löpningen från kyrklägdan i Åre upp till Skutans topp gick bra. För den som ger sig tid att se sig omkring finns mycket gratis energi att insupa, dalen är så grymt vacker och i alla fall genom min kropp rusar ett lyckorus. Man kan inte annat än att ha ett stort leende på läpparna av att få trippa upp och ner för detta underbara berg. Jag hade räknat med att vara den eftersläpande på löpningen då Sarah är starkare i denna gren, men Sarahs större ansträngning i kajaken kom att påverka hela loppet till min ”fördel”. Vi var båda nöjda uppe på toppen med sträcktid på 1:19, vid det laget hade vi knappat in två placeringar och låg på 8:e plats (av 15 lag som nådde toppen). På nedförslöpningen började Sarah känna av sitt knä som fått en smäll vid ett fall på cykeln två veckor tidigare. Ett par stopp gjordes för att linda om knät. Nedförslöpningen tog 1 h 12 min vilket innebar att vi vid växlingen till cykel i Huså hade 13 minuter till godo innan snöret skulle dras. En gräns som vi aldrig tidigare behövt oroa oss för.

Därefter dags för tävlingens sista moment; mountainbike över diverse kärr, på skoterleder, stigar, grusvägar, kohagar, transportvägar och till slut nedför en downhill-led innan sista lilla asfaltssnutten fram till målgången på torget. Cykelsträckan har alltid inslag av blötmarker. Jag hade trott att det skulle kännas ännu blötare i slutet av startledet, men sträckan kändes ändå helt ok. Jag kände mig stark även på cyklingen och var otroligt stolt över att fixa att cykla uppför hela transportleden upp till starten av getrappet utan att behöva kliva av. Kanske är det min nya 29:er jag har att tacka för det. Cyklingen i sig tog 3 h, under vilken vi klättrade en placering.   Efter 8:46:17 tog vi oss i mål på en 7:e plats i klassen dam duo. Tiden var drygt en timme mer än målet vi satt upp, men efter dagens förhållanden på paddelsträckan kände vi oss stolta, nöjda och glada. 10 lag av 19 startande i vår klass kom inte i mål (drygt 20 % av alla startande enheter bröt i årets HÅEC detta med den oväntat tuffa paddlingen på sjön som främsta anledning)

Och nu har tankarna börjat snurra. HÅEC 2015 – solo, duo eller lag… i jämförelse med årets vågor på sjön är ju forsen ändå inte så farlig.. 😉

10342780_10152272993609790_2058914060995743879_n 10446006_10152184306256860_7318098572982769125_n

Maria Kromnow  (Duo mix ihop med Johan Liedberg )

Så var det dags för en kort racerapport från årets tävling i Åre. En kort eftersom mitt och Johans lopp slutade på Åre Skutans topp.

Dagen började så fint, med sol, blå himmel och nästan ingen vind. Yes! Detta blir en bra dag!

Tyvärr kan vädret i fjällen ändras fortare än man hinner säga äppelpaj, vilket det gjorde denna morgon. Det började blåsa upp rejält strax innan start.

Loppet börjar med 18 km paddling på Åresjön för duo-klassen. Ett lyft efter ca 6 km och ett lyft efter paddlingen innan växlingen. Johan är stark på paddling, så det kändes tryggt. Vi hade även testat paddling med lina dagarna innan.

Tyvärr blåste det upp så galet så linan var helt omöjlig att använda. I första lyftet klantade jag till det och fullkomligt ramlade ur kajaken och satte mig i sjön – kallt. Sen efter lyftet så fick jag inte på kapellet ordentligt – vilket gjorde att när vi kom ut på sjön igen sköljde vågorna över kajaken och vatten rann in – vilket gjorde att jag med 10 km kvar satt i vatten – svinkallt. Dessutom hade jag inga torra cykelbrallor i växlingen.

Väl uppe ur vattnet och lämnat kajaken fick vi äntligen börja springa. Vi låg nu på plats 6 av 27!

Ojoj vad mina ben blev glada för att äntligen få springa. Känslan i benen var obeskrivligt härlig, det skulle gå lätt att springa o cykla idag. Jag satte tempot mot Skutans topp! Johan började redan i byn säga åt mig att hålla igen tempot. Jag frös och ville ju hålla upp tempot.

När vi kom upp i Tottbackens liftränna sänktes tempot ytterligare. Johan låg på maxpuls och jag låg på riktigt låg puls och blev bara kallare.

Johan ville att vi skulle fortsätta uppåt men hålla ner tempot lite till. Efter liftrännan så vek vi av upp längs ”sommarleden” mot toppen. Jag var tvungen att springa lite för att få upp pulsen och värmen. Tyvärr orkade Johan inte springa, vilket gjorde att jag fick stå och vänta. Springa en bit och sen vänta igen. Vinden tilltog. Och jag frös! Drake vad jag frös! Sprang, väntade, sprang och väntade igen. En kvinna som jag sprang om 5 ggr frågade lite surt om jag sprang intervaller… Nä, inte riktigt.

När vi kom upp på toppen så ville inte jag mer. Johan hade velat fortsätta ner, han trodde att det skulle gå lättare nerför. Men jag sa ifrån. Jag var iskall. Och vi bröt. Tog kabinbanan ner till byn. Inte riktigt så som jag hade hoppats att dagen skulle sluta. Och inte riktigt så jag ville att mina pigga ben skulle användas idag. Jag ville ju cykla in på torget i Åre – nöjd och lerig

Joggade från kabinbanan mot stugan, besviken, startade bastun, dushade varmt, drack en irish coffee och grät lite i smyg…

Nu är semestern slut. Väskan är packad och redo för hemfärd. Idag tog Mia och jag oss upp på Åre Skutans topp, med torra kläder, vackert väder och vackra vyer. Blev trots en sur DNF en bra vecka i Åre och en riktigt bra avslutning!

Nu bär det hem mot Linköping för nya utmaningar och äventyr!

Vi ses 😉

Mia

Linus Ericsson  (Duo mix ihop med Annelie Persson)

Annelie och jag bestämde oss nån gång förra sommaren för att köra Åre Extreme tillsammans i år. Tävlingen har både soloklass och parklass ( Duo ). Till skillnad från många andra multisporttävlingar så är det soloklassen som är “huvudklass” i Åre.

Förutom att man är två personer som tävlar tillsammans i Duo-klasserna så är skillnaden dessutom att solo paddlar i fors medan duo bara har plattvattenpaddling i Åresjön. Tanken är att det skall vara lite enklare paddling i duo-klasserna. Varken Annelie eller jag är speciellt duktiga paddlare, så att köra soloklass var aldrig aktuellt. Vi kör dessutom Svenska Multisportcupen tillsammans och Duo Mix blev därför ett ganska självklart val.

Förutom paddling på Åresjön så består tävlingen av att man springer från Åre till Huså via Åreskutans topp (ca 15km och 1000 höjdmeter). Därefter cyklar man Mountainbike tillbaka till Åre i en runda runt skutan (ca 30km ). Mountainbikebanan avslutas med en kortare tur i en av downhillbanorna i Åre bike park.

Tävlingsdagen!

Tävlingsdagen började med att solen sken över Åre! Det såg ut att bli en riktigt fin dag. Vi hade ägnat fredagen åt att provpaddla och att ställa i ordning cyklarna i Huså. Allt var preppat och klart. Det blåste lite grann, men det såg ut att bli en ganska lugn paddling. Paddlingen skulle dock bli allt annat än lugn, men det visste vi inte vid det laget. Lagom till det var dags att sjösätta kajakerna och börja paddla ut till startlinjen så hade det dock börjat blåsa ganska rejält. Många tävlande hade mycket svårt att hålla sig mellan bojarna och blåste ut vid sidan av startbojen.

Paddling 18km

När startsignalen gick så var det många lag som var tvungna att först paddla runt den ena startbojen för att kunna passera startlinjen. Det blev ganska trångt och några hamnade i vattnet redan innan de passerat startlinjen. Vi kom dock iväg ganska bra, men på väg till första bojen har vi vågorna rakt i sidan och halvvägs till första bojen så går Annelie runt med sin kajak. Jag vänder runt och hjälper henne upp. Vattentemperaturen är ganska låg så vi är ganska överens om att det viktigaste är att komma upp ur vattnet så snabbt som möjligt och inte försöka tömma kajaken på allt vatten. Istället paddlar Annelie in till stranden och tömmer kajaken när vi väl kommer över till andra sidan. Såja! Vi är på banan igen och börjar sakta jaga ikapp. Vi paddlar nu mot vinden och vi jobbar sakta men säkert ikapp. Lagom till andra bojrundning är vi såpass ikapp att vi befinner oss i bakre delen av den stora klungan.

Vid andra bojrundningen så får vi återigen vinden i sidan och denna gång är det min tur att slå runt i ett ögonblick då jag släpper koncentrationen för att kolla runt var Annelie var någonstans. Annelie hjälper mig upp och efter en stund är vi på väg igen. Vi passerar lyftet och har återigen trots två ofrivillga bad fått kontakt med några andra lag ( som också har badat ). Paddlingen efter lyftet då man paddlar rakt över sjön upp mot Tegeforsen blir mycket jobbig. Det blåser nu ordentligt och vi paddlar snett med vinden och vågorna går höga. Ute på Åresjön flyter det omkring kajaker, surfskis och personer i en enda röra. Säkerhetsbåtarna har fullt upp med att plocka upp folk. Jag går runt en gång till och får hjälp av Annelie upp i kajaken. Till slut tar vi oss dock upp i älven och bort till Tegeforsen och kan runda bojen för att sedan jobba oss tillbaka i motvinden. Motvinden känns för en gångs skull bra då det är betydligt lättare att hålla kursen rakt mot vinden och vågorna istället för att gå snett med dem. Efter lång och tung paddling så tar vi oss iland och kan bära upp våra kajaker till anvisad plats. Vi fryser ganska ordentligt.

Vi når stranden efter ganska exakt 3h, men det kommer att dröja ytterligare 18 minuter innan vi med stelfrusna händer har lämnat kväxlingsplatsen inne i Åre för att bege oss mot toppen. Vi tar oss tid till att byta om. Efter katastrofpaddlingen så känns det inte lika viktigt att göra ett snabbt byte och placeringsmässigt i tävlingen var vi ju ändå körda, vi anser oss rejält uträknade vid detta laget. Vi tar istället god tid på oss för att resten av dagen skall bli behaglig och rolig. Annelie fryser kraftigt och byter nästan alla kläder. Vi inser dock att det inte längre är självklart att klara cut-off-tiden på 15:00 nere i Huså.

Det var 28 anmälda lag i Duo Mix (inklusive ett efteranmält lag som inte dök upp i resultatlistorna förrän veckan efter tävlingen), och jag tror alla stod på startlinjen. Fyra lag bröt innan första lyftet. Fyra lag till bröt under eller efter andra halvan av paddlingen.

De som paddlade i forsen hade enligt rykten haft en fin och trevlig paddling tills de kom till Åresjön. Det som skulle vara den lite enklare paddlingen blev långt ifrån enkel. Åresjön är lömsk och tävlingledningen poängterar i tävlingsinformationen att man skall välja farkost efter förmåga! Vi hade ganska stabila kajaker, det var snarare vår förmåga som inte riktigt räckte till denna gång. Tills nästa gång måste vi paddla betydligt mer i höga vågor för att kunna göra en bättre paddling.

Löpning 15km

Efter 3:18 beger vi oss iväg från Åre och påbörjar stigningen mot toppen. Det klara med blåsiga vädret gör att vi har en mycket vacker utsikt på väg upp! Löpningen upp går väldigt bra och vi når toppen lite snabbare än vi räknat med, kommer ifatt flera mixlag och har sällskap med ett herrlag nästan hela vägen.

Vägen ner till Huså går också riktigt bra och vi börjar njuta av denna tävlingen och känner att vi är på banan igen. Vi passerar några lag på vägen ner till Huså. Nedförslöpningen tog 1:01 vilket var en av de bättre tiderna i Mix-klassen. Växlingen ut från Huså sker med 16 minuters marginal till cut-off.

Mountainbike 30km

Cyklingen tillbaka till Åre går bra, vi cyklar på bra även om jag går väldigt låg på energi på andra halvan. Jag får kämpa för att hänga med Annelie, och stoppar i mig de bars jag har kvar för att få tillbaka nån energi. Det är väldigt fin cykling mestadels. Ganska mycket kärr i början dock, vilka inte alls är roliga, trist att behöva gå/springa med cykeln bitvis. Väl tillbaka inne i Åre så lyckas jag trots allt uppskatta downhillbanan lite grann iallafall. Vi går ifatt flera lag under cyklingen och har kontakt med ytterligare två lag som dock går i mål precis före oss.
MÅL!

Väldigt skönt att rulla in i målet på Åre torg. Vi kom i mål på 8:39. Vi slutar på en 10:e plats av 28 startande lag ca 1:40 efter segrande laget. Det skall visa sig när dagen är slut att endast 14 av de 28 lagen tog sig i mål.

Trots en katastrofal paddling så kände vi oss ganska nöjda. Vi tog oss i mål och är nöjda med vår tid på löpningen och cyklingen.

SONY DSC

Danny Hallmén (Solo herr)

Foton på Danny tagna av Jakob Edholm och Jari Palonens svåger.

Så ja! All träningsvärk borta och bara kvar med en sabbad fot, så dags för racerapport!

Åkte upp till Åre med Johan på onsdagen innan och fokus låg på att reka forsen. Hade haft lite ont i ett smalben sen löpning tidigare och ville vila den och alla vet att jag helst skippar cyklingen. Så fokus paddling och jag hann med 3 vändor med forsarna och rekade även alla lyft minst en gång.

Hade en riktigt fin känsla både onsdag och torsdag, framför allt efter att ha fått en ny GreenTip-paddel från Kajaksidan-Jörgen då jag krashat min tidigare och paddlat de sista tre veckorna med en sjukt stor spade.

Var dock kallt att paddla dagarna innan och jag med min klädångest hade svåra val, men valde ändå att köra elittänket. Dvs minimalistiskt. Min Kajakcoachen.se-dress med cykeltröja och tights. På fötterna ett par Xtalon 212 och ett par kompressionsstrumor, thats it. Skulle ändå bli sol enligt prognosen och inte allt för blåsigt.

Tävlingsdagen och vi gick upp 05.15, käkade lätt frukost av lingongrova o nån smetig tubost. Gjorde i ordning all dricka för loppet och drog iväg till Tännforsen. Väldigt lugnt jämfört med förra året, trots det så valde jag att gå ut först av alla på vattet. Cirka 30 min innan start. Kände mig ganska seg hela uppvärmningen, men tänkte att de släpper.

La mig fint i starten och inte alls lika trångt som föregående år (bra arrangören!) o när signalen gick drog vi iväg. Men direkt efter första signalen började de tuta massa olika signaler och jag tänkte ”jaha, tjuvstart” och tog ner paddeln. Men folket fortsatte så det vara bara på det igen. Anders Schnell från Greener.se Adventure drog iväg bra och jag valde att ta det lite lugnt, seg som jag är och la mig på förstavåg. Kändes ändå som att många inte hängde med tempot och det blev bara vi två där framme. Efter första kruvan ute på sjön när Anders strulade lite så passade jag på att göra ett ryck och tänkte att nu går jag solo! Ville definitivt vara först i forsen och kunna gå min egen väg. Anders höll dock luckan bakåt fast att jag slet för att gå ifrån.

Valde att safea utan gliddyna till loppet och tog det dessutom rätt lugnt i första forsen som passerades utan problem. I slutet av första forsen finns ett vägval där jag tog vänster (typ alla tog det förra året) men i år tog alla den högra vägen, vilket visade sig som det bättre när jag tappade min ledning och totalt cirka 150 meter på Anders Schnell och Mattias Nyström som låg närmst bakom.

Redan här så kändes paddlingen inte alls bra. Jag slet och slet, men plaskade mest med paddeln och det gick inte fort helt enkelt. Växeldrog igen med Anders, genom andra forsen som gick lugnt och till nästa vägval valde jag ”vänster-mitten” medan Anders och Mattias tog ”Vänster-vänster”, nu var det istället jag som fick 40 meter

Jag höll luckan till första lyftet som kom därefter och sprang på okej. Redan nu var jag sjukt kall, med krampande händer…

Efter lyftet såg jag att jag fått större lucka på cirka 150 meter och grisade på. Nu går jag! Men det gick sjukt långsamt… Blev bara kallare och kallare. Andra lyftet gick sämre men fick några meter till i lucka och nu väntade sista paddlingen i Älven innan sjön.

Samtidigt kom vinden.

Det blåste upp mer och mer i motvinden och det kändes som jag stod still. Händerna tappade greppet på paddeln och krampande fingrar och handleder var rätt segt. Ut på sjön såg jag inga kanotister till en början och tänkte ”De har väl ställt in paddlingen för duo och lag…” för det blåste satan!

Kunde knappt hålla paddeln med mina händer, huttrade men paddlade på. Efter en låååångsam paddling på sjön var de sista lyftet på stranden och jag började med att tappa kajaken två gånger då jag inte kunde hålla i den med mina händer. Kände mig ändå säker på att ta paddlingen nu. Sprang ändå på till växlingen i stort sett allt vad jag hade, man vet ju att de där multisportarna är snabba löpare!

Växlade in som etta, egentligen bara för att jag var snabbare i lyften. Hade en riktigt dålig paddeldag och hade i alla lägen klätt mig mer om jag gjort om den…

6 min långsammare paddling än förra året. Mer fart i forsen, men betydligt värre motvind + dålig paddling.

Sen började vandringen uppåt och det kändes ändå helt okej. Värmen återkom rätt snabbt, enda var att vaderna kändes tarmade utan att backen knappt börjat. Tog det därför rätt lugnt och även om det gick att springa vissa partier så valde jag att gå. Flåset kändes bra men vaderna stretade emot.

Med lite skapad värme njöt jag rätt mkt av skutan. Knallade upp, var 11:a på toppen och 7 min snabbare än förra året. Äntligen lite utförslöpning!

500 meter senare knakar det till i vänster fotled och jag ramlar ihop. Jahap…

Måste ju iaf ta mig i mål, annars får jag ju inte bästa paddeltiden. Haltar sakta nedför berget, trampar snett ett par ggr till, men det släpper lite mer o mer och på grusvägen där de är rakt, inte så stenigt och inte så brant så kan jag jogga lite med stakning. Med stukad fot blir resten av loppet med cyklingen bara ”att ta sig igenom”.

Myser igenom cyklingen där jag ändå kan cykla betydligt mer än förra året och framför allt utan 3 punkteringar.

Slutar som 61:a i mål. Hade tänkt ja skulle ta topp 50 innan, men utan stukad fot hade nog topp 40 nog gått iaf!

Efter loppet blev de La Dolce Vita och högläge (Se bild)

Återkommer om vad som händer härnäst!