Tobias Palmkvist

Årets klubbmästare 2017 är Tobias Palmkvist. Han försvarar sin titel från 2016 och blir den andra NocOutaren efter Claes Ivenborg med två inteckningar i den prestigefulla klubbmästarserien. Vi säger stort grattis till denna starka idrottare. Vi lät årets kvinnliga klubbmästare, Tina Fritzson, intervjua honom:

-Klubbmästare för andra året i rad – grattis! Gick du för seger redan från start även denna säsong?

Tack så mycket! Jag hade tänkt vara med på så många KM som möjligt i år även om jag visste att jag inte kunde starta i alla som förra året.
Med så många andra i klubben som kunde vinna visste jag att det gällde att samla många poäng i början av året för att sen se vad det kunde räcka till efter sommaren när det skulle avgöras.

-Det var lite tightare i toppen i år, där Niklas Ramström jagade dig in i det sista. När kände du att segern var inom räckhåll?

Det var efter första helgen i September då vi först hade KM i öppet vatten och dagen efter hade KM i terränglöpning i Olstorp. Efter de två loppen kopplade jag ett litet grepp om segern med bara fyra deltävlingar kvar.
När sedan Niklas inte kom till start på rullskidor som var det näst sista KM:et kunde jag säkra Klubbmästartiteln.

Vad motiverar dig att delta (och prestera) på så många KM som du gjort?

Jag tycker att våra KM är utmärkta lopp att delta i då jag gillar att tävla, det ger bra träning. Alla kan vara med, de är avskalade och enkla. Sen gillar jag att pröva olika idrotter. Är man dessutom med och slåss om Klubbmästerskapstiteln så är det bara att köra.

-Vilket lopp i KM-serien är du mest nöjd med och varför?

Så här i efterhand är jag mest nöjd med mitt lopp på 5000 meter som gick i slutet av April.
Egentligen var det bara en vanlig tävling mitt i veckan under min uppbyggnadsträning mot Stockholm Marathon men jag slog mitt PB med nästan 1 minut och löpningen kändes rolig och lätt då.

-Förutom att bli klubbmästare – vad har varit årets andra höjdpunkter tävlingsmässigt?

Det blev inte så många andra tävlingar utanför KM serien i år, så det måste bli Böda Beach Run där man springer på stranden i sanden och i havet på Böda.
Jag hade visserligen ont i vänster knä under hela loppet och fick en sämre placering än förra året men jag gjorde en bättre tid under svårare förhållanden.
Att jag håller det som en höjdpunkt är att jag fick dela upplevlsen med min familj då barnen först sprang och sedan stod och hejade på.

-Så här års kan det vara lätt att tappa motivationen i träningen. Har du några tips att dela med dig av eller är det bara pannben och disciplin som gäller?

Försöka att hålla igång så att man inte får en för lång startsträcka när motivationen väl kommer. Minska kraven och försöka att göra det som är kul. Jag brukar spela innebandy med ett kompisgäng och med jobbarkompisarna.
Under tävlingssäsongen så håller jag mig borta då skaderisken är överhängande men med en boll att jaga slipper jag tänka på att jag ska träna, det liksom kommer av sig självt.

-Vilket är ditt absoluta favoritträningspass?

I år har det varit löpning typ 2 * 5 km tröskel som är jobbigt men överkomligt. Efteråt brukar det ge en skön känsla och jag tycker att kroppen brukar svara bra på de passen.

-Om du inte hade sysslat med löpning, triathlon och skidor – vad tror du att du hade gjort då?

Bollsport kombinerat med styrketräning.

-Enligt vår ordförande Martin så är det nya svarta att inte kunna stå upp i duschen efter ett träningspass. Hur ligger du till på den fronten?

Jag har oftast kravet på mig att kunna fungera som vanligt efter avslutat träningspass så då är det inte så lämpligt att ta ut mig så att jag inte kan stå efter det.
Men det har hänt att jag har tagit in en pall i duschen efter något pass även om det inte sker så ofta. Sen har vi som Lisa påpekade på Glöggkvällen ett badkar där jag kan krypa ner.

-Vi har många duktiga atleter i klubben. Är det någon du inspireras mer av?

Absolut, det är kul och inspirerande att höra om olika lopp som alla är med på men också av den träning som läggs ner.
Sen lite speciellt de som presterar så bra på Ironman att de kvalificerar sig till Kona på Hawaii.

-Förra året fick du frågan om år 2017 års mål, vilket var att sätta nytt PB på Stockholm Marathon och bli en bättre löpare i stort. Hur gick det med de målen?

Inför Stockholm Marathon ökade jag träningsdosen och satsade på löpningen, så en månad innan skulle jag säga att jag var på god väg.
Sen blev jag sjuk med tre veckor kvar då min yngsta son smittade hela familjen. Tyvärr fick jag feber och rejäl hosta så jag var sjuk i två veckor och kunde bara springa lite veckan innan loppet.
På start var jag nog inte helt återställd även om jag kände mig frisk. Så loppet blev riktigt jobbigt och jag funderade på att bryta men har (efter ett brutet vasalopp) på sätt och vis lovat mig själv att inte göra om det om jag inte måste.
Efter Stockholm Marathon har både vänster och höger knä krånglat i omgångar så att bli en bättre löpare i stort gick lite i stå, men jag fick en känsla av att jag kan bli bättre med ordentlig träning.

-Och hur ser planerna ut för 2018?

Planen är att dra ner på träningen nästa år för att ägna mer tid till familjen. Tävlingsmässigt är planen att köra en HIM förutom KM.

Hur är det bäst att träna.

-Kort eller Långt?
Kort
-Snabbt eller Långsamt?
Snabbt
-Ensam eller med Sällskap?
Sällskap
-Morgon eller Kväll?
Morgon
-Träning eller Tävling?
Tävling
-På land eller i vatten?
På land
-Varmt eller Kallt?
Kallt