Distanspass

Datum: oktober 1, 2022 Tid: 09:00 – 11:00 Plats: Stora Coop, Garnisonen

Tröskel

Tröskelpass är ett sätt att utvecklas och bli snabbare i sin löpning, men utan att vara lika intensivt som ett hårt intervallpass. Det går att genomföra fler tröskelpass, och på så sätt få mer volym i sin träning. Därför är denna typ av pass populära bland elitlöpare, men även vanliga motionärer har stor nytta av den här typen av pass. De är behagligare än intervallpass, men kan ge mer effekt än ett distanspass där man ligger i samma fart hela tiden. Under vinterhalvåret kommer vi därför att köra tröskelpass på lördagar, tillsammans med ett pass i 7.00-fart.

Passen kommer att ha liknande upplägg, även om själva tröskeldelen skiljer sig åt:

  • Gemensam uppjogg. Detta i en fart som passar alla, kanske runt 6.00.
  • Tröskel. Ofta någon typ av längre tröskelintervaller, på tid. Dessa genomförs på en slinga. Tag med klocka eller mobiltelefon för att hålla koll på tiden. Programmera gärna in passet i förväg.
  • Gemensam nerjogg tillbaka till starten.

Denna vecka blir upplägget följande:

Distans

För distanspassen kommer vi använda ett rullande fyraveckorsschema. Detta är första veckan och därför siktar vi på ca 95 minuters löpning. Under de kommande veckorna trappar vi upp det till 105, 115 respektive 125 minuter, innan vi börjar om igen.
På lördagar kommer vi ha distanspass i 7:00-fart. Denna gång blir det 13,3 km på följande bana: https://www.strava.com/routes/3009121723863323204. Ledare:

Nyheter

Läs mer här

På gång

Läs mer här

Klubbstuga

Läs mer här

2022-09-25T16:24:19+02:00 augusti 13th, 2022|