Triathlon

Datum: juni 8, 2021 Tid: 18:00 – 19:30 Plats: Ekängen, Morotsvägen 1

Triathlon i Ekängen!

Den här veckan flyttar vi till Ekängen och Roxen. Vi håller idag till på tomten hos klubbkompisar med ca 200m till Roxen. Du hittar Vägbeskrivningen här. Möjlighet finns att parkera utmed tomten och på gatorna runt om. Kom annars med cykeln så får ni en bra första uppvärmning. Vi kan redan nu meddela att badtempen i skrivande stund (torsdag 3/6) har stigit till 19 grader. 🙂

Utrustning

Gillar man prylar så är triathlon den rätta sporten, men för att delta krävs inte wattmätare, tempohojen, triathlondräkt och allt som krävs. Det enda du behöver för att delta på våra triathlonpass är följande:

  • Våtdräkt
  • Cykel
  • Hjälm
  • Löparskor

Mer än så behöver du inte. Sen finns det såklart saker som är ”bra att ha”. Det vill säga simglasögon, vaselin (smörja in nacka då våtdräkten kan skava) badmössa, handduk (för att torka av fötterna efter simningen samt sig själv) och ombyte till efteråt. Har man inte en triathlondräkt så är det bra att ha med sig träningskläder att cykla samt springa i.

Banbeskrivning

Vi simmar i Roxen utmed strandlinjen och sedan sker cyklingen på slingan motsvarande cykelbanan på Ekängens triathlon som är totalt 15,2km. Löpningen sker sedan på en sträcka bort från starten där vi kommer vända och springa samma väg tillbaka. Se kartor eller stravalänkar nedan för mer detaljerad banbeskrivning.

Cykelbana: Stravalänk

Löpbana: Stravalänk

Passbeskrivning

I dag så förlänger vi distanserna lite. Passet i dag består av ca 800 meter simning, följt av knappt 15,2 kilometer cykel samt 3,7 kilometer löpning.

Våra pass är anpassningsbara. Känner du för att justera någon av sträckorna så får du det. Vi gör det här för att ha kul samt såklart få ett riktigt bra träningspass.

Vi ska fokusera lite extra på simningen och dess förberedelser. Att värma upp inför en tävling eller motionslopp käns rätt naturligt men hur ofta värmer ni upp inför simningen i ett triathlonlopp?

Välkomna till Ekängen och Roxen för triathlonträning tisdagen 8/6.

Anpassningar för Covid-19

  • Stanna hemma vid minsta symptom!
  • Håll avstånd, både till varandra men framförallt även till personer som man möter under träning.
  • Större grupper kommer att delas upp i mindre. För detaljer se information kopplade till aktiviteten.
  • Behöver man nysa, snyta sig eller liknande så lägger man sig längst bak, kliver åt sidan innan man gör det man ska.

 

Ansvarig ledare: Eva Lilliecreutz och Jonas Eriksson

Nyheter

Läs mer här

På gång

Läs mer här

Klubbstuga

Läs mer här

2021-06-06T21:17:53+02:00 maj 28th, 2021|