Triathlon

Datum: juni 15, 2021 Tid: 18:00 – 19:30 Plats: Ekängen, Morotsvägen 1

Triathlon i Ekängen!.

Vi tränar inför KM i Sprint nästa tisdag, där växlingarna är den del vi på kort tid kan träna in och spara mest tid på.

Vi håller till på tomten hos klubbkompisar med ca 200 m till Roxen. Du hittar Vägbeskrivningen här. Möjlighet finns att parkera utmed tomten och på gatorna runt om. Kom annars med cykeln så får ni en bra första uppvärmning.

Utrustning

Gillar man prylar så är triathlon den rätta sporten, men för att delta krävs inte wattmätare, tempohojen, triathlondräkt och allt som krävs. Det enda du behöver för att delta på våra triathlonpass är följande:

  • Våtdräkt
  • Cykel
  • Hjälm
  • Löparskor

Mer än så behöver du inte. Sen finns det såklart saker som är ”bra att ha”. Det vill säga simglasögon, vaselin (smörja in nacka då våtdräkten kan skava) badmössa, handduk (för att torka av fötterna efter simningen samt sig själv) och ombyte till efteråt. Har man inte en triathlondräkt så är det bra att ha med sig träningskläder att cykla samt springa i.

Banbeskrivning

Vi ska i dag köra simning – cykel – löp – cykel – löp. Där simning är ca 800 m men cykel- och löpsträckorna är avkortad för att få in allt på samma vanliga träningstid.

Cykelbana: Stravalänk

Cykling Ekängen triathlontisdag

Löpbana: Stravalänk

Löpning Ekängen triathlontisdag

Passbeskrivning

Vi simmar i Roxen utmed strandlinjen till bryggan vid SAAB-badet och tillbaka, totalt ca 800 m, eller avkortat för den som vill. Sedan kommer vi köra cykel – löp – cykel – löp. Där cykeln är på 7,2 km och löpet är på 1,1 km. Båda på vändbana där vi kommer mötas och heja och pusha varandra. Se kartor eller strava-länkar ovan för mer detaljerad banbeskrivning.

Våra pass är anpassningsbara. Känner du för att justera någon av sträckorna så gör du det. Vi gör det här för att ha kul samt såklart få ett riktigt bra träningspass.

Vi ska fokusera lite extra på växlingen: hur vi mentalt och praktiskt förbereder och genomför dem på smartaste och bästa sätt.

För den som inte får nog av Ekängen så är ni hjärtligt välkomna att stanna på grillning. Ta med eget grillat eller liknande så fixar vi resten. Välkomna till Ekängen och Roxen för triathlonträning tisdagen 15/6.

Tri-träning Ekängen

Anpassningar för Covid-19

  • Stanna hemma vid minsta symptom!
  • Håll avstånd, både till varandra men framförallt även till personer som man möter under träning.
  • Större grupper kommer att delas upp i mindre. För detaljer se information kopplade till aktiviteten.
  • Behöver man nysa, snyta sig eller liknande så lägger man sig längst bak, kliver åt sidan innan man gör det man ska.

 

Ansvarig ledare: Eva Lilliecreutz och Jonas Eriksson

Nyheter

Läs mer här

På gång

Läs mer här

Klubbstuga

Läs mer här

2022-05-30T20:37:10+02:00 maj 28th, 2021|