Triathlon

Datum: maj 26, 2020 Tid: 18:00 – 20:00 Plats: Ljung Eklunden 1, Ljungsbro

Nu är det dags för oss att för andra veckan simma, cykla och springa under ett och samma träningspass. Detta pass börjar precis som förra veckan klockan 18:00. Då ska du vara ombytt och klar.

Nybörjarfokus

Även denna vecka kör vi nybörjarfokus. Du som aldrig tidigare kört triathlon eller om du är lite ringrostig ska alltså känna dig lite extra välkommen. Vi kommer att i lugn och ro gå igenom alla momenten tillsammans. Allt från simstart, till växling till målgång.

Vi håller till i Ljung. Rättare sagt på tomten hemma hos en av våra klubbkompisar ett par simtag från Ljungbadet. Du hittar vägbeskrivningen här. Eftersom vi håller till på tomten hos en medlem så är ytan att parkera begränsad så samåk gärna. Det brukar vara populärt att cykla ut till passen. Samling är då klockan 17:00 vid Abiskorondellen. Observera dock att det inte är några ledare med.

Utrustning

Gillar man prylar så är triathlon den rätta sporten, men för att delta krävs inte wattmätare, tempohojen, triathlondräkt och allt som krävs. Det enda du behöver för att delta på våra triathlonpass är följande:

  • Våtdräkt
  • Cykel
  • Hjälm
  • Löparskor

Mer än så behöver du inte. Sen finns det såklart saker som är ”bra att ha”. Det vill säga simglasögon, vaselin (smörja in nacka då våtdräkten kan skava) badmössa, handduk (för att torka av fötterna efter simningen samt sig själv) och ombyte till efteråt. Har man inte en triathlondräkt så är det bra att ha med sig träningskläder att cykla samt springa i.

Banbeskrivning

Vi simmar i Ljungsjön. Vi får se vad vattentemperaturen bjuder på denna dag, simningens längd kommer anpassas så att alla som hoppar i med säkerhet tar sig upp utan att större problem. Cyklingen sker sen på en slinga som både är flack, oftast med motvind samt backig på knappt sju kilometer. Löpningen sker sedan på en sträcka bort från starten där vi kommer vända och springa samma väg tillbaka.

Banbeskrivning över träningsbanan för triathlon ute i Ljung.

Passbeskrivning

Även denna tisdag delar vi upp i två grupper där vi kör en grundligare genomgång för de som är nybörjare medan de mer erfarna kan köra på enligt upplägg i sitt eget tempo.

Nybörjare

Som nämnt ovan kommer tisdagens pass ha något av ett nybörjarfokus. Därför kommer fokus mest att vara att bekanta sig med sporten och alla moment. Vi kommer därför inte simma en längre sträcka utan mest bekanta oss med vattnet och simma några hundra meter. Därefter lämnar vi vattnet för en lugn växling innan vi hoppar upp på cyklarna och ger oss iväg ett varv (sju kilometer) på vår cykelbana i lugnt tempo. Sen växlar vi över till löpning och springer cirka två kilometer innan vi kan sträcka armarna i vädret och fira ett avklarat pass.

Mer erfaren

Du som är lite mer erfaren och känner dig redo att smälla av ett riktigt ordentligt pass behöver såklart inte köra ovanstående. Ni får istället köra 750 meter simning, följt av knappt 14 kilometer cykel (två varv på cykelbanan) samt tre kilometer löpning. En skön start på säsongen och ett perfekt tillfälle att vänja sig vid alla moment.

Ansvarig ledare: Anna Johansson & Erica Månsson.

Nyheter

Läs mer här

På gång

Läs mer här

Klubbstuga

Läs mer här

2020-04-20T17:15:06+02:00 april 20th, 2020|