Triathlon

Datum: maj 28, 2019 Tid: 18:00 – 20:00 Plats: Ljung Eklunden 1, Ljungsbro

Det är tisdag och det är återigen dags för oss att simma, cykla och springa under ett och samma träningspass. Likt förra veckan börjar passet klockan 18:00. Med andra ord tills dess ska du vara ombytt och klar.

Nybörjarfokus

Har du aldrig tidigare kört triathlon eller är lite ringrostig? Ja, då ska du känna dig lite extra välkommen. För detta pass och några tisdagar framöver kommer att vara med fokus på nybörjare. Vi kommer att i lugn och ro gå igenom alla momenten tillsammans. Allt från simstart, till växling till målgång.

Vi håller till i Ljung. Rättare sagt på tomten hemma hos en av våra klubbkompisar ett par simtag från Ljungbadet. Du hittar vägbeskrivningen här. Eftersom vi håller till på tomten hos en medlem så är ytan att parkera begränsad så samåk gärna. Skulle det visa sig vara fullt på tomten så får man parkera borta vid Ljungbadet. Det brukar vara populärt att cykla ut till passen. Samling är då klockan 17:00 vid Abiskorondellen. Observera dock att det inte är några ledare med.

Utrustning

Gillar man prylar så är triathlon den rätta sporten, men för att delta krävs inte wattmätare, tempohojen, triathlondräkt och allt som krävs. Det enda du behöver för att delta på våra triathlonpass är följande:

  • Våtdräkt
  • Cykel
  • Hjälm
  • Löparskor

Mer än så behöver du inte. Sen finns det såklart saker som är ”bra att ha”. Det vill säga simglasögon, vaselin (smörja in nacka då våtdräkten kan skava) badmössa, handduk (för att torka av fötterna efter simningen samt sig själv) och ombyte till efteråt. Har man inte en triathlondräkt så är det bra att ha med sig träningskläder att cykla samt springa i.

Banbeskrivning

Första april skojade vi om att vi tagit över Tinnis för att göra om det till NocOut Tinnis Tri Arena. Tyvärr var det bara ett skämt, men sanningen är att vi idag redan har en triathlon arena. Och den finns i Ljung. Dessvärre måste vi dela den med allmänheten så man får ta det lilla försiktiga.

Vi simmar i Ljungsjön. Det kommer bara vara bistert när man kliver i, men det släpper så fort man börjar simma. Cyklingen sker sen på en slinga som både är flack, oftast med motvind samt backig på knappt sju kilometer. Löpningen sker sedan på en sträcka bort från starten. Ibland är den lite kortare, ibland lite längre. Beror helt på passets upplägg.

Banbeskrivning över träningsbanan för triathlon ute i Ljung.

Passbeskrivning

Nybörjare

Som nämnt ovan kommer tisdagens pass ha något av ett nybörjarfokus. Därför kommer fokus mest att vara att bekanta sig med sporten och alla moment. Vi kommer därför inte simma en längre sträcka utan mest bekanta oss med vattnet och simma några hundra meter. Därefter lämnar vi vattnet för en lugn växling innan vi hoppar upp på cyklarna och ger oss iväg ett varv (sju kilometer) på vår cykelbana i lugnt tempo. Sen växlar vi över till löpning och springer cirka två kilometer innan vi kan sträcka armarna i vädret och fira ett avklarat pass.

Mer erfaren

Du som är lite mer erfaren och känner dig redo att smälla av ett riktigt ordentligt pass behöver såklart inte köra ovanstående. Ni får istället köra cirka 750 meter simning (Sprintdistans), följt av knappt 14 kilometer cykel (två varv på cykelbanan) samt tre kilometer löpning.

Ansvarig ledare: Linnea Neckman och Eva Sandberg.

Nyheter

Läs mer här

På gång

Läs mer här

Klubbstuga

Läs mer här

2019-05-22T17:35:08+02:00 maj 22nd, 2019|