Virtuellt älghufspass

Datum: december 17, 2020 Tid: 08:00 – 22:00 Plats: Hemma hos dig

Vi fortsätter att ge inspiration och tips inför skidsäsongen. Förra veckan började vi med älghufs. Kan du få in ett eller två pass i veckan så blir din skidåkning betydligt behagligare oavsett om du ska åka på spåren här omkring eller ta dig från Berga by till Sälen.

I vår närmaste omgivning så är vi inte bortskämda med långa backar men den här veckan ska vi just fokusera på det för att få längre intervaller, 10×3-4min. Oftast har man tillgång till en backe på 1-2min men för att förlänga den så börjar du på platten 2min innan. Detta för att plocka ut det sista i puls och belastning när du kommer upp på toppen.

  • Uppvärmning i 5-15min förslagsvis på väg till din backe och träna då in teknikerna i steget.
  • 10st intervaller på 2min platten och sen uppför backe med gång ner för backen som setvila.
  • Gör förslagsvis en intervallbana så att du efter gång/lätt jogg kommer tillbaka där du började.
  • Avsluta med lugn nedvarvning på motsvarande tid som uppvärmningen.
  • Grovmönstrade skor rekommenderas då det ofta är lerigt och halt.
  • Det går även att köra passet utan stavar och då blir det plötsligt ett av skidåkaren Johan Olssons favoritövningar.

Titta på förra veckans pass för tips om man gör älghufs.

 

Nyheter

Läs mer här

På gång

Läs mer här

Klubbstuga

Läs mer här

2020-12-13T15:54:01+01:00 december 13th, 2020|