Virtuellt älghufspass

Datum: december 10, 2020 Tid: 08:00 – 22:00 Plats: Hemma hos dig

Nu går vi över till en ny fas i träningen delvis beroendet på förhållandena på vägarna men även för att träna mer diagonallikt. Nämligen stavgång och i det här intervallpasset det omtalade älghufset där ordet hufs kommer från Norge, ett mellanting mellan gång och löpning.

Att tänka på vid älghufs:

  • Använda samma längd på stavar som du har till skidåkning.
  • Jobba med överkroppen och sträva efter att få ett hängande steg i luften.
  • Ha en låg fotpendel som efterliknar ett glidsteg på skidor.
  • Tryck i från i frånskjutet
  • Håll emot i bålen och tryck fram höften vilket gör det här till en alltmer skidlik träning.
  • Om du tycker att det är mycket att tänka på, ta och fokusera på en teknik åt gången och sätt ihop det efter hand så sitter det som en smäck till slut. 🙂
  • Till sist. Det finns flera bra videor för att se mer på tekniken, bl.a. på Erik Wickström.

Nu till dagens intervallpass, älghufs i backe 3x3x10 rundor. Leta upp en backe så som Vallabacken, gamla skidbacken i Vidingsjö som ligger ut med 2,5km spåret, Skarpan ut med Haningeleden i Berga eller din egen favoritbacke.

  • Uppvärmning i 5-15min förslagsvis på väg till din backe och träna då in teknikerna i steget.
  • 10st intervaller uppför backe med gång ner för backen som setvila.
  • Kör detta 3ggr med 3min vila mellan blocken.
  • Avsluta med lugn nedvarvning på motsvarande tid som uppvärmningen.
  • Grovmönstrade skor rekommenderas då det ofta är lerigt och halt.
  • Det går även att köra passet utan stavar och då blir det plötsligt ett av skidåkaren Johan Olssons favoritövningar.

Ha kul och lycka till med träningen önskar Skidsektionen.

 

 

Nyheter

Läs mer här

På gång

Läs mer här

Klubbstuga

Läs mer här

2020-12-06T18:32:28+01:00 december 6th, 2020|