Att tänka på vid klungkörning

Vi vill ha roliga och sköna cykelpass tillsammans. Att cykla i klunga är roligare eftersom man kan prata med alla som cyklar tillsammans. Klungan roterar så alla kommer någon gång att cykla bredvid varandra. Det är också ett beprövat sätt att kunna cykla snabbare längre utan att krokna. Men alla har olika erfarenheter från klungcykling och det är inte ovanligt att det stundtals blir ryckigt i klungorna. När man cyklar tätt ihop finns också en säkerhetsaspekt att ta på allvar. Här finns viktiga och bra råd som visat sig fungera riktigt bra förutsatt att alla följer dessa.  

Kommunikation och skiftning

Kommunikation mellan de som ligger bredvid varandra längst fram är mycket viktig. Efter 30-60 sekunder (man bör inte dra längre) så säger personen i yttre led (vänstra) till om byte. Personen i högra, inre ledet lättar då på pedaltrycket så denna sjunker bakåt lugnt. Sedan byter vänster till höger utan att ändra fart. När denna är över i högerled lättar även denna på pedaltrycket något så att vänsterledet kommer fram med konstant fart. Det ska aldrig ske några fartändringar i vänster led, ALLTID konstant fart där. Då kan det omöjligt bli ryck. Naturligtvis kan även personen i höger led säga till och börja minska pedaltrycket.

Bra om personen i höger led säger till när det finns tillräckligt med plats för den vänstra att flytta över. Lugna fina rörelser. Kommunikation är så viktigt här.

Uppför

In i motlut måste främsta cyklisterna trycka på en liten bit in i backen så att det inte blir ihopklumpat. När man bedömer att hela klungan är inne i backen (tänk långtradare) minskar man gradvis farten. Det ska gå mycket lugnt uppför. Man tjänar inte mycket alls i tid på att försöka visa sig duktig uppför, lätt att dra isär klungan då. Exempelvis Vätternrundan är 296 km, med endast ca 1500 meter höjd där det mesta är ganska svaga uppförs. Man tar igen det nerför eller på platten.

Nerför och start

När man går över ett krön så väntar täten lite tills klungan är över krönet, återigen tänk långtradare. Sen gäller det att lägga in en tung växel och trycka på ganska rejält så de som är bakom slipper bromsa. Om man ändå i klungan måste bromsa lite så gör det lugnt, ha goda avstånd nerför så man kan göra små fina justeringar. Inga byten i nerförslut.

Täten måste även trycka på en liten bit ut på platten efter backen så klungan kommer ut.

Ut från kurvor eller rondeller måste täten ta det lugnt, det blir annars utdraget bakom. Gäller helt enkelt att täten tänker till lite. Man behöver inte visa sig på styva linan, det är där många gör fel.

Siste man och grindvakt

De som ligger sist bör säga till den som blir nästa ”sista man” i rotationen, så det inte blir förvirring om några ligger bakom och vilar. Går man ner och lägger sig lite bakom för att vila en rotation eller två är det viktigt att man säger till, så den som blir sist är medveten om det. Kör man med grindvakt bör man ha klargjort detta innan så det inte råder förvirring över att en person ligger ensam några meter bakom. Vilande lägger sig bakom grindvakt. Grindvaktens uppgift är att kolla så inte cyklister utanför gruppen ”hoppar in” i rotationen. Man ber vänligt att dessa cyklister lägger sig några meter bakom. På Vätternrundan kan man få en ”svans” med hundratals cyklister. Grindvakten kollar även så det inte blir luckor pga att någon tappar någon meter. Om så sker gäller det att man skickar fram budskapet att täten saktar in något.

Mat och dryck

Äta och dricka gör man säkrast när man ligger längst bak. Träna på detta. Vi har haft situationer när någon ligger långt fram och tappar en vattenflaska. En olycksrisk som är lätt att undvika om man dricker vid rätt tillfälle. Lär dig hantera vattenflaskorna säkert, det ska gå att ta upp dem, dricka och sätta tillbaka dem utan att släppa blicken framåt. En tappad flaska är mycket farlig.

Öppna bars innan turen för att undvika strul med förpackningar. Många delar upp sina bars i bitar, lägger dem i plastpåse. Under längre pass ska man ta energi innan man känner behov av energi. Att äta lite varje mil eller var 20:e minut kan vara ett bra tips under en längre tur.

Mer om säkerhet

Vi tror att du värderar säkerheten lika högt som vi gör. Att vara ute i trafiken innebär alltid en risk men det innebär också ett ansvar, både som grupp och som enskild cyklist. När vi cyklar tillsammans följer vi alltid alla gällande trafikregler. Vi cyklar inte mot rött och vi stannar vid stopplikt. 

Genom att tydligt kommunicera inom klungan undviker vi onödiga risker. Du hjälper just nu till eftersom du läser denna sida (tack!) och om du är ny inom landsvägscykling och klungcykling så är det en jättebra idé att vara med på de introduktionspass som NocOut.se arrangerar varje vår (se ”På gång”). 

Sitter man mitt i klungan eller längst fram, titta inte bakåt. Det är nästan oundvikligt att vingla då. Skicka en fråga bakåt. Håll blicken framåt, försök se över axeln på den framför. Titta inte på framförvarandes hjul.

Håll din linje! Ligg inte omlott med hjulen, eller mellan leden. Det ska cyklas i två raka led, med ett avstånd på 50-100 cm mellan leden. I praktiken kan leden nästan ligga axel mot axel men det blir lite väl tätt.

Använd inte flaskställ av triathlontyp (fästs bakom sadeln) i klungor. Trots att man ”säkrar” flaskorna har det hänt ofta att de hoppar ur, t ex på kullersten eller vid gupp. En tappad flaska är mycket farlig.

Omkörningar

Vid omkörningar på väg med utrymme och god sikt sker detta med leden intakta. Täten ser till att varna för omkörning genom att så vänligt som möjligt ropa ”omkörning, håll höger”. Det är givetvis svårt att ropa högt och ”vänligt”. Tacka gärna vid passering. Eftersom vi kör i klubbdressen.

OBS! Viktigt vid omkörningar är att fortsätta rakt fram till dess att hela klungan är förbi. Återigen tänk långtradare. Börjar täten vika in för tidigt är det stor risk att leden bakom får lucka, i värsta fall klipper någon ett framhjul på de som körs om. Öka farten något vid omkörning.

Är det trångt och dålig sikt avvakta några meter bakom de som ska köras om. Ibland måste klungan gå ned på ett led. Detta indikeras genom att ropa ”ett led, omkörning” och visa ett finger i luften. Öka farten, håll rakt fram. Tänk på att ledet nu är dubbelt så långt, tryck upp farten lite extra men gör det lugnt, inte ryckigt. Efter omkörning ropas ”två led” och två fingrar visas i luften.

Skräp

Ta hand om skräpet. Har man orkat ta med sig fulla gels, bars etc ut på turen orkar man ta förpackningarna med sig hem. Detsamma gäller slangar/tuber vid punktering. Vi lämnar aldrig något vid vägkanten med undantag för svettdroppar.

Kommunikation

Tydlig kommunikation är viktigt för att undvika missförstånd. Vi använder både röstkommandon och tecken. När vi ger röstkommandon behöver vi ta i ordentligt. Vindbrus och det faktum att vi är utomhus gör att det kan vara svårt att nå fram. Använd förutbestämda uttryck (få ord). Det är en fördel om man har klara utryck som bekräftar att man hört och uppfattat det som sagts. Det är en utmaning att överrösta vindbruset, trafiken och annat utan att låta irriterad eller arg. Utgå från att personen inte är arg även om det kan låta så. 

Tecken 

Läs på om de tecken som används i klungan på Cykla.se, tecken som hjälper dig på vägen.

Frågor?

Kontakta cykelsektionen om du har minsta lilla fråga.