Utrustning
För den som är ny på cykling följer nu lite tips om hur man ska tänka när man ska välja cykel och även lite tips kring vilken utrustning som finns kring cykling. Det ger en viss aning om vilken budget man kan behöva. Givetvis behöver man inte köpa allt på en gång.
Pedaler – Finns rätt många olika fabrikat och typer med priser från några hundralappar upp till flera tusen. Till det tillkommer klotsar som man sätter på cykelskorna, för att klicka i pedalerna. Om man vill köra spinning och kanske MTB med samma skor finns egentligen endast en variant, som heter SPD. Kan vara vettigt att börja med, de är rätt enkla och prisvärda. Notera dock att alla skor inte passar för SPD. Vi kan återkomma där.
Skor – Finns i mängder av fabrikat och utföranden och färger. Prisvärda skor börjar runt 1000 :-. Som jag nämnde ovan så är det bara en sak att tänka på, vilken pedal/klots man vill ha. Annars är det fritt fram. Cyykelskor brukar kunna vara något små i storlekarna och man kan vilja ha tjockare strumpor i dem. Behöver inte ha perfekt passform, viktigast är att de sitter bra runt hälen. Lite förenklat finns det tre olika varianter: för MTB, för landsväg (racer) och för triathlon.
Hjälm – Lätt och väl ventilerad. Börjar också runt ca 1000 :-, finns stort utbud. Prova storlek dock.
Cykelbyxor – Viktigt med bekväm pad i dessa, den s k blöjan, vars huvuduppgift inte (som många tror) är att vara dämpande utan att ta upp svett och se till man inte får skav. Brukar vara värt att lägga 1000 :- på, även om t ex Intersport har billigare. Man kan börja med sådana.
Finns i två utföranden, med eller utan hängslen. Hängslena gör att de hålls upp bättre men många kvinnor upplever detta som opraktiskt för toalettbesök. Finns i lite olika längder också. En smaksak. Finns många webshoppar.
Cykeltröjor – Finns med kortare blixtlås eller hel dito. Personligen föredrar jag hel blixtlås, av två skäl. Underlättar toalettbesök och bättre ventilation, man kan köra med den helt öppen om det är riktigt varmt. Finns även ärmlösa, men då kan stilpolisen ha en del att säga 😉 Det finns mycket åsikter om vad som är OK på en cykel, dock med glimten i ögat. Från 500-2000 :- ungefär, beror lite på märke och kvalité. Ska ha tre stycken ryggfickor där man har mat, verktyg och t ex en vindjacka.
Glasögon – En favorit hos mig. Finns hur många som helst, hur coola som helst. Huvuduppgift är att förhindra att man blir tårögd av fartvind samt får insekter i ögonen. Från 200:- till flera tusen.
Arm- och benvärmare – Kallas ofta för lösa armar och ben. Som damasker man kan ta på eller skala av beroende på väderlek. Ofta sticker man iväg på morgonen när det är lite kallt för att sen skala av när det blir varmare. Vindtäta. Några hundralappar, väl värt.
Vindjacka/vindväst – Det är ingen idé att försöka undvika att bli blöt om det regnar. Men vinden vill man inte ha på blöt kropp. Ska vara en variant som är lätt att knöla ner i ryggfickan. 500-2000:- ca.
Skoöverdrag – Huvudsakligen för att hålla vinden borta från fötterna. Finns i många olika varianter och kostnader från några hundra.
Handskar – Ett par utan fingrar och ett par med. Brukar ha inlägg för dämpning så händerna vilar lite mjukar mot styret. Bra om de har en yta av mjukare material när man torkar näsan, den brukar rinna av fartvinden. Några hundralappar.
Pumpar – Man vill helst ha en liten att ta med ifall det blir punktering, och en fotpump med mätare hemma som man använder innan turerna. Slangar läcker alltid lite granna så man bör kolla ofta. En liten kostar 300-1000:-, en stor något mer.
Däckverktyg – Kostar inte många kronor, ska vara av plast och används för att kränga av däcket vid punktering. Sedan byter man slang, som man har med sig. Man lagar inte punkteringar på vägen, men kan förstås ta med sig slangen hem och laga sen om man vill. Kostar runt hundringen för en slang.
Multitool – Brukar innehålla insexnycklar samt några andra verktyg. Bra att ha om man måste justera bromsar eller växlar, sadel eller styre. Brukar inte behövs men när man väl står där och vill justera sadeln är det uppskattat. Kostar några hundralappar.
Mektips
Om man väljer att inte demontera
En kedjetvätt är något man hänger upp på kedjan, den innehåller en uppsättning borstar. Man fyller den med rengöringsvätska (t ex YES Powerspray e dyl) och snurrar kedjan genom den grundligt.
Dock har man nu fortfarande smutsiga klingor (främre drev), kassett (bakre drev) samt trissor (de två små drev som sitter i bakväxeln).
Till kassetten finns särskilda borstar som är smala och långa, för att komma åt mellan dreven. Till trissorna kan man använda t ex en tandborste. Klingorna går att komma åt skapligt med en trasa.
Dock blir det aldrig totalt rent, men ett fullt OK resultat går att uppnå.
Efter rengöring bör man smörja kedjan. En droppe olja per länk. Sedan torkar man noga av kedjan genom att dra den genom en trasa. Den ska vara helt torr och ren på utsidan, då håller den sig ren längre.
Man bör ta bort hjulen och göra rent bromsbeläggen lite mer grundligt emellanåt. Detta då det kan sitta små gruskorn eller metallflisor där, vilket ger sämre bromsverkan och missljud.
En liten kniv med vass spets att peta bort med fungerar bra. Därefter kan en liten fil med fördel användas för att rugga upp beläggen lite. De tenderar att plattas till och bli blanka vilket åter ger sämre bromsverkan.
Om man väljer att demontera
Det inte så värst knepigt. Det första man bör kontrollera är så att kedjan har ett kedjelås. Detta är en länk som går att ta isär, brukar vara enkelt att hitta. Finns det inte en sådan så köper man en och ett verktyg som heter kedjebrytare. Ett väldigt bra verktyg att ha, då man vid byte av kedja behöver anpassa längden. Man trycker helt enkelt ut en sprint i kedjan, tar bort en länk och ersätter med kedjelåset.
När man kan demontera kedjan så är det bästa sättet att rengöra den genom att lägga den i någon form av plastburk med lock. På med någon typ av köksrengöring som är lätt fettlösande, lite varmt vatten. Sätt dit locket och skaka. Skaka som en coctailshaker ungefär. Detta kommer lossa alla partiklar som sitter fast i kedjan.
Det är viktigt att inte använda något som är helt fettlösande t ex bensin eller lacknafta. Den olja som är kvar inne i länkarna ska gärna vara kvar där.
När man skakat klart bör man skölja, gärna med så hett vatten som möjligt. Man kan tydligt se allt skräp då.
Därefter torkar man noga kedjan med en trasa. De brukar bli så gott som nya. Häng sedan upp den så den torkar ordentligt även inuti.
Montera sedan loss trissorna från bakväxeln. De är fastsatta med varsin insexskruv, och består utöver trissan av några brickor och rullar, vissa är kullagrade. Var noga med att ha kolla på vilken trissa som sitter var samt hur delarna sitter ihop. Bra tips att lägga ut dem på en trasa, i den ordning de var fastsatta.
Torka rent dem, passa på att torka rent bakväxeln i samma veva. Sedan kan de monteras igen, med en droppe olja på rörliga kontaktytor.
På vevpartiet sitter det normalt två stycken klingor (drev), finns undantag med tre. Den vanligaste typen av montering där är med 5 stycken insexbultar som på baksidan har en mutter för spårmejsel. Oftast behöver man inte hålla mot på baksidan. Insexbultarna kan sitta ganska hårt, så en insexnyckel med lite längre hävarm kan gå åt. I extrema fall kan man behöva knacka till lite grann på insexnyckeln med en hammare.
När man fått bort bultarna är det enkelt att trä klingorna över vevarmen och trampan sedan helt enkelt torka rent tänderna med en trasa.
Passa på att torka rent framväxeln samtidigt.
Även ramen bakom klingorna brukar man komma åt att göra ordentligt rent nu när allt är nermonterat.
Nu till det som kräver specialvertyg, nämligen demontering av kassetten (bakre drev).
Man behöver en kassettavdragare samt en kedjepiska. Sistanämnda är för att hålla mot, eftersom frihjulet annars skulle göra detta omöjligt. Dessa verktyg kostar några hundralappar hos cykelhandlaren, men i mitt tycke är det värt det då det är ytterst svårt att rengöra kassetten utan demontering. En kassett måste dessutom bytas med vissa intervaller och då är det smidigt att kunna göra det själv. Redan där har man igen investeringen.
Man tar bort snabbkopplingen och sätter avdragen i kassettens låsmutter. Kedjepiskan brukar jag sätta på 3:de drevet från det största. Man håller mot med kedjepiskan, och drar avdragaren moturs. När låsmuttern är urskruvad brukar jag låta den sitta kvar på avdragaren så den är på plats.
Därefter lyfter man bort kassetten. Beroende på märke, ålder etc så har den på modernare cyklar 8-11 drev. Vanligast för tillfället är 10. Av dessa har de 2 minsta inte lösa distanser, sedan följer 5 lösa drev med 4 lösa distanser. De 3 största dreven sitter ihop i en ”kaka”.
Brukar lägga allt i en burk (1000 g Turkisk youghurt är utmärkt!). Till rengöringen brukar jag använda något ganska skarpt t ex bensin eller lacknafta. Borsta, skölj och torka med trasa. Blir som nytt.
Nu är allt klart att monteras igen!
Gällande bromsarna kan man göra som ovan beskrivet, alternativt demontera dem. Viktigt att då vara ytterst noggrann när man monterar bromsarna så att de hamnar rätt i bromsbanan och att de är ordentligt åtdragna.
Som vanligt finns det mesta på nätet när det gäller verktyg, filmer, bilder etc etc.