Löpning

Löpning är en av grundpelarna i IK NocOut.ses gemensamma träningar och tävlingar. Vi har på kort tid etablerat oss som en av Sveriges största löparklubbar. Mer än hälften av alla tider på 10000 m i 2013 år östgötastatistk är tex satta av våra löpare. Våra klubbmästerskap på bana har oftast fler löpare än alla andra banlopp i Östergötland ihop. 2014 blev vårt KM/DM Sveriges största banlopp, troligen genom tiderna. 2016 och 2017 gick i samma anda. Vårt KM/DM 5000 m samlar numer mer än 110  startande.

De mest besökta passen är våra intervallpass som vi har varje vecka året runt. I snitt kommer 70-100 löpare på dessa pass vilket gör att passen funkar för alla nivåer. Normalt har vi löpare som springer milen från ca 35 minuter till de som springer på ca 65 minuter. Ungefär lika många tjejer som killar. Åldersspannet är för tillfället från knappt 20 år till drygt 60 år.

Intervallpass funkar för alla nivåer. Så har du inte provat, kom till en träning. Vi har oftast 2-3 nya löpare varje pass som aldrig sprungit intervaller i grupp innan. Det är bara att dyka upp på passen. Ingen föranmälan krävs.

Vi har två schemalagda långpass i veckan under vinterhalvåret. Normalt lördag förmiddag och söndag eftermiddag. Har du aldrig sprungit långpass med oss innan och vill prova, kontakta någon av de ansvariga eller kom till en samling.

Vi har även trail/ultrapass, gemensamma resor till tävlingar men det allra viktigaste är ändå de medlemsinitierade passen. Ett antal gånger per vecka utlyser någon medlem pass som kanske 3-10 andra medlemmar hänger med på. Det kan vara 5 km lugnt joggning på morgonen innan jobbet vid stångån eller trailpass vid Ågelsjön. Andra exempel är Zombirun, ultradistans från Norrköping till Linköping eller Östgötaleden. Oftast utlyses dock bara normala löppass med sällskap. ”Gilla” vår Facebooksida så ser du dessa inlägg.

En kort beskrivning av löpsektionens upplägg:

Intervallpass

Intervallerna sommarhalvåret 2017 är på friidrottsbanan Campus Valla. I oktober flyttar vi in i Campushallen. Alla pass är onsdagar kl 20:00.

Programmet finns under undermenyn Intervallpass.

Backträning

Inför Lidingöloppet 2012 och 2013 hade vi ett antal backträningspass tillsammans, bla fem tisdagspass i Olstorp. Backträningarna blev väldigt uppskattade med i snitt ca 60 löpare. Vi utökade dessa pass 2014 med motlöpsmåndagar under sommarhalvåret 2014. Detta koncept blev uppskattat permanentades. Körs även sommarhalvåret 2017.
Mer info finns under undermenyn Backträning.

Långdistanspass

Långpassen pågår hela vinterhalvåret. Vi har pass både lördagar och söndagar. Normalt startar vi kl 10:00. Varje helg deltar totalt ca 40-50 löpare på långpassen. Mer info finns under undermenyn Långpass.

Ultra/trail-pass

Samordnare för denna grupp är Henrik Danielsson. Med lagom ojämna mellanrum arrangeras resor, träningspass eller utmaningar utöver det vanliga.

Medlemsinitierade träningspass

De flesta pass som genomförs inom NocOut.se är de spontanpass som olika medlemmar utlyser. Det är ju dessa pass som byggt klubben till det vi är idag. Passen finns på facebooksidan.

IK NocOut.ses maratonresor

Våren 2013 hade vi en succéresa till Paris. Söndagen 16 mars 2014  deltog många medlemmar i Barcelona Marathon och IK NocOut.se hade en arrangerad resa dit. Den 12 april 2015 slaktade många sina PB i Rotterdams marathon. I maj 2016 åkte knappt 20 medlemmar till Prag där det blev många fina tider. 2017 gick resan till Köpenhamn där många gjorde marathondebut med fantastiskt bra resultat!

Löpteknik/Löpskolning

Två löpteknikkurser hölls våren 2017. Ytterliggare en planeras efter sommaren.

Andreas Alle Weckfors har skrivit ner lite grunder om löpskolning på denna sida.

Passhistorik

Till våra löpintervallpass läggs en passbeskrivning på Facebook ut. Oftast blir det där diskussioner/frågor om passen. För att man enkelt skall kunna hitta tidigare passbeskrivningar samlar vi dessa på denna sida.

Sektionsansvarig

Håkan Wettergren tel: 0707 93 94 10